Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inlandsbanans vd: Kan bli dödsstöten för godstrafiken

Green Cargos beslut att upphöra med godstrafiken i Jämtland kan i värsta fall innebära slutet för all godstrafik på järnväg i länet. Det menar Inlandsbanans vd Ulf Eliasson. Men han är optimist och tror att situationen går att lösa genom samverkan.

Annons

Ulf Eliasson har under sommaren hört rykten om att Green Cargo ska förändra sin verksamhet.

– Men att det blev en så drastisk förändring, det kom som en fullständig nyhet för oss, säger han.

Ulf Eliasson är vd för Inlandsbanan AB som äger dotterbolaget Inlandståget AB. Inlandståget har de senaste fyra åren skött växlingsarbetet för godstågen i Östersundsområdet.

– Om Green Cargo slutar transportera härifrån blir godsvolymerna för små för att vi ska kunna fortsätta sköta växlingsarbetet. Och då kan ingen godstrafik fortsätta från länet, säger Ulf Eliasson.

För fyra år sedan tog Inlandsbanan över sju anställda från Green Cargo. Personerna jobbar med bland annat växlingsarbeten och tågdragningar. Green Cargo har inte sagt upp avtalet, och Ulf Eliasson följer därför noga vad som händer efter torsdagens besked att godstrafiken ska reduceras kraftigt.

– Vi är i högsta grad berörda av det här. Vi har sju personers framtid som är beroende av vad som händer, för vi kan inte sysselsätta dem med att sköta två tåg i veckan från Hissmofors. Men jag utgår från att sista ordet inte är sagt i den här frågan, säger Ulf Eliasson.

Det vore inte alls bra om transporterna i länet fortsättningsvis ska fraktas med lastbil till Ånge, anser han.

– Det får bara inte ske, säger Ulf Eliasson.

• Hur ser ni på framtiden, skulle ni kunna köra mer godstrafik i Jämtland?

– Alla möjligheter finns ju här. Vi kommer att fortsätta verka för att det ska finnas godstågstrafik i Östersund.

• Om Green Cargo lämnar Jämtland, skulle ni vara beredda att ta över deras trafik?

– Det mesta av varorna härifrån ska transporteras vidare i landet och till Europa, därför måste vi hitta samverkanslösningar. Vår affärsidé är att transportera gods till de elektrifierade banorna och sköta allt växlingsarbete, säger Ulf Eliasson.

Enligt Ulf Eliasson beror Green Cargos minskade volymer på att en av kunderna, ACB Laminat, gick i konkurs i slutet av förra året. I och med konkursen försvann också en stor del av underlaget för den planerade kombiterminalen i Brunflo. Ulf Eliasson hoppas ändå att Östersunds kommun och myndigheterna får fart i satsningarna på terminalen igen, så att godstrafiken i Östersundsområdet kan vara kvar. Terminalen, tror han, skulle innebära ökade möjligheter för transporter av till exempel livsmedel in till Jämtland.

Inlandståget har under de senaste åren ökat sina godstransporter.

– Vi ser ju ett ökat intresse och efterfrågan på järnvägstransporter från företagen, säger han.