Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inget nytt med VW Amarok

Volkswagen gör comeback med en mellanstor pickup utvecklad hemma i Tyskland. Men den som förväntar sig något nytänkande kommer att bli besviken. VW Amarok är ett konventionellt rambygge med rätt konventionell teknik.

Annons

Det är nu faktiskt 14 år sedan Volkswagen Taro lades ner, utan att få någon efterträdare. Bilen var nämligen baserad på Toyotas fjärde generation av Hilux, som då skulle avvecklas, och VW valde att inte hänga med när japanerna satsade på generation fem.

Man kan väl gissa att tyskarna inte trodde på det här rätt gammalmodiga bilkonceptet för i Wolfsburg hände sedan ingenting. När VW-ledningen till slut insåg att världsmarknaden för medelstora pickuper fortsatte att växa och nu omsätter två miljoner fordon, så föddes Amarok.

Inte mycket nytt

VW Amarok har föregåtts av rykten om ny och innovativ teknik i kombination med modern och säker uppbyggnad, och under provkörningen jagades jag flera gånger av intresserade medtrafikanter som ville titta närmare på skapelsen. Som boende långt ut på landet och mångårig ägare av flera pickuper tycker jag dock att det mesta hos Amarok verkar väldigt bekant. En ram av "järnvägsräls", bladfjädrar och en stel bakaxel.

Men visst, TDI-motorn på 2,0 liter är hypermodern och snålare än de flesta. Den släpper följaktligen också ut mindre koldioxid än de övriga i klassen. Men den kräver flitigt växlande om flaket lastas eller om du hänger på ett rejält släp. Det ska även noteras att jag körde bilen med den starkare 163-hästarsmotorn. Alternativmotorn har bara 122 hästar.

Automatlåda finns ännu inte, men lär komma 2012.

Två 4x4-system

De flesta konkurrenterna i klassen erbjuder sina bilar med antingen bakhjulsdrivning eller med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning. Amarok kommer med ett tredje alternativ: permanent fyrhjulsdrift med torsendifferential. De två fyrhjulsdrivna versionerna skiljer man åt utvändigt enbart genom siffran 4 i 4Motion. Röd när bilen har inkopplingsbar 4WD och svart när den har permanent fyrhjulsdrivning.

I riktigt eländig terräng bör bara den mer röd fyra köras - med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning följer nämligen också lågväxel. Jag hade ju hoppats på att VW lyckats kombinerade både permanent fyrhjulsdrivning, låsbara diffar och lågväxel i samma bil. Med en krocksäker självbärande kaross.

VW Amarok tillverkas i Buenos Aires, Argentina, och kommer till en början enbart i fyrdörrars dubbelhyttutförande.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

rolf.gildenlow@ttspektra.se

Bildtext 11: Isuzu D-Max 3,0 D.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bildtext 12: Nissan Navara 2,5 dCi.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bildtext 13: Toyota Hilux 3,0 D-4D.

Foto: Toyota

//bilder:11