Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga klimatvinster – bara dyra samhällskostnader

Annons

Sverige är helt beroende av en god nationell och internationell tillgänglighet där flyget är vår kollektivtrafik för längre resor. Flyget knyter Sverige samman, och knyter Sverige närmare omvärlden. Transportslagen ska inte ställas mot varandra, utan de behövs allihop i ett välfungerande nationellt transportsystem. Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill införa en flygskatt. Det är inget mindre än en skatt på möten mellan människor. De talar gärna också om hur tåg ska gynnas på flygets bekostnad, men för många syften och på många sträckor finns inga realistiska alternativ till flyget. Vi vet alla att Sverige är en liten exportberoende ekonomi med långa avstånd både inom landet och till våra exportmarknader.

Med en flygskatt skulle 10 000-tals jobb kunna försvinna, statens intäkter skulle minska med över 3 miljarder kronor och BNP skulle falla med mer än 6 miljarder kronor. Den potentiella utsläppsminskningen är cirka 0,2 procent av Sveriges totala utsläpp – ungefär lika mycket som vägtrafiken släpper ut på 48 timmar. Svenskt inrikesflyg står idag för 1 procent av koldioxidutsläppen. Utsläppen per passagerare har minskat med 20 procent under de senaste tio åren. Flyget behöver få tillgång till biobränslen, precis som alla andra trafikslag, och här behöver vi politikens stöd.

Flygbolagen betalar för sina utsläpp i EU:s system för utsläppshandel och jobbar aktivt för att få till stånd motsvarande system på global nivå. En svensk flygskatt är därför enbart symbolpolitik då den inte skapar några klimatvinster utan bara dyra samhällskostnader. Säg nej till en skatt på möten!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel