Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Infrastrukturprojekt drar över budgeten

Parkeringshuset i Funäsdalen börjar ta form och ska stå klart i början av december. Det är en del i stort infrastrukturprojekt som pågår i Funäsdalen, ett projekt som blir dyrare än vad man tänkt.

Annons

Infrastrukturprojektet i Funäsdalen omfattar en skidtunnel, en skidbro, en ankomsthall som är integrerad med parkeringshuset samt ombyggnad av vatten- och avloppsnät och en del förbättringar av vägar och gångvägar. Hela projektets budget var från början 23 450 000 kronor, där den kommunala medfinansieringen består av 7,7 miljoner, EU-pengar på 10 850 000 kronor, fyra miljoner från Länsstyrelsen, 150 000 kronor från Vägverket och 1 750 000 kronor från privata företagare.

Men projektet kommer att bli dyrare än vad man tänkt. När detaljplanen blev överklagad kom man inte i gång i tid.

– Det blir ganska mycket dyrare, säger Jerker Blomqvist, teknisk chef på Härjedalens kommun, som ännu inte vet var slutsumman landar.

Extraslantarna kommer troligtvis att tas av kommunens bygdemedelspengar.

Parkeringsgaraget ska rymma 80 parkeringsplatser. Till en början kommer det att vara gratis att parkera bilen.

– Om det inte funkar, får vi ta betalt, säger Johan Utas, fastighetsingenjör vid Härjedalens kommun.

– I ankomsthallen kommer det vara ett informationscenter för resenärer med bussinformation och kommunal information på dataskärmar, säger han.

Det kommer även att finnas sittplatser och toaletter, men ingen personal kommer att jobba i ankomsthallen utan man satsar på webbaserad information. Hela projektet sysselsätter omkring 20-30 personer.

Det är tänkt att parkeringsgaraget/ankomsthallen ska vara ett kommunikationsnav i byn som används av både turister och bybor, och så småningom ska även gäster till gondolbanan kunna använda garaget.

LT skrev tidigare att Funäsdalsbergets planerade gondolbana för 42 miljoner skulle byggas klar till i vinter, men så blir det inte.

– Vi jobbar just nu med att få ihop finansiering i från vår sida, säger Kevin Kirk, vd och delägare i Funäsdalsberget.

Förseningen beror på finanskrisen och att ett avtal med en markägare dragit ut på tiden, enligt Kevin Kirk.

– Sen är det inte lika enkelt att få bankfinansiering som tidigare, säger han.

– Vår förhoppning är att kunna beställa gondolbanan i mars nästa år. Förutsättningarna ser bra ut men det är flera saker som måste klaffa och är det något som faller, blir allting försenat, säger han.

Även toppstugan skulle ha stått klar denna säsong men där föll det på upphandlingen.

– Det var alldeles för få entreprenörer och vi trodde att det fanns mer kapacitet att bygga, men det blev för dyrt, säger Kevin Kirk.

– Toppstugan är lättare att garantera än gondolbanan då gondolbanan kräver väsentligt mer finansiering, men däremot kommer vi att göra allt för att få bägge på plats kommande år, säger han.