Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Information om skadad patient nådde aldrig sjukhus

Patienten var med om en fallolycka och behövde vård snabbt.

Men den informationen nådde aldrig sjukhuspersonalen och vården blev därför försenad.

Nu riktar Inspektionen för vård och omsorg kritik till landstingen i Jämtland och Västernorrland.

Händelsen utspelar sig under juni 2011 och har anmälts av en närstående till den drabbade patienten. Patienten skadades i en fallolycka och transporterades med ambulans till Strömsund. På väg till Strömsund bedömde personalen att patienten i stället var i behov av en ambulanshelikopter till Sollefteå sjukhus.

Ambulanshelikoptern anlände från Östersund. Personalen skulle kontakta Sollefteå sjukhus så att de visste om att patienten var på väg in. Men kontakten togs aldrig. När helikoptern därför anlände till Sollefteå fanns det ingen personal från sjukhuset som mötte upp patienten. Helikopterpersonalen fick därför springa in till sjukhuset för att hämta en bår för att frakta in patienten. På vägen tillbaka upptäckte de att bommen över helikopterplattan var låst. Helikopterpersonalen fick därmed försöka styra båren under bommen.

Efter en genomgång och gransknig av händelsen har Inspektionen för vård, IVO, och omsorg konstaterat att sjukhuset aldrig nåddes av någon information om att patienten var på väg med helikopter. IVO bedömer därmed att det finns för många kommunikationsvägar mellan ambulanshelikoptern och sjukhuset medför risker att information kanske inte kommer fram till rätt personer. Rutiner för samverkan och informationsarbete är otydliga och eller saknas helt, därför riktar IVO kritik till Jämtlands läns landsting och Västernorrlands landsting.