Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Indiana Jones and the Staff of Kings

/
  • Jens Höglin imponeras inte av det nya Indiana Jones-spelet och tycker att det mest känns som att en massa lösryckta actionsekvenser avlöser varandra.
  • Indiana Jones and the Staff of Kings känns mest som ännu ett gimmick-spel med halvdan grafik och utan större djup, skriver Jens Höglin.

(Lucasarts/Activision) Ålder: 16+ Format: Wii Genre: Matinéaction

Annons

Betyg: 3 Indiana Jones är i farten igen och då är det naturligtvis dags att kavla upp ärmarna och ge sig ut på jakt efter religiösa reliker. Den här gången handlar det om en kapplöpning mellan Dr Jones och ett kompani nazister för att först hitta Moses stav.

I och med att det handlar om ett Wii-spel så bjuds man på ett upplägg med rörelsekänsliga handkontroller där du snärtar i luften med den världsberömda oxpiskan och vevar med kontrollerna för att dela ut snytingar till dina fiender.

Kontrollen är som klippt och skuren ur en teknikdemo för Wii-kontrollen. Problemet är bara att spelet mest känns som en massa lösryckta actionsekvenser som avlöser varandra.

I sann Tomb Raider-anda så bjuds man också på en del klättrande och problemlösande, men de inslagen är så lätta att de mest blir till tidsödande transportsträckor.

Indiana Jones and the Staff of Kings känns mest som ännu ett gimmick-spel med halvdan grafik och utan större djup. Att Harrison Ford inte har bidragit med sitt röstskådespeleri känns på något vis talande för den här halvmessyren.

Men bakom menyerna för upplåsningsbart extramaterial så döljer sig en pärla som ändå gör spelet köpvärt. Klarar man att utföra en ”glory moment”-manöver i storyläget så låser man upp Lucasarts peka och klicka-klassiker Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Och den extradetaljen höjer faktiskt betyget och gör att jag kan rekommendera ett spel som jag annars skulle ha avfärdat som en ren bagatell.

Mer läsning

Annons