Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Illusionslöst och vemodigt i erotiskt kryddade historier

DN:s förträfflige krönikör Richard Swartz har i många år varit bosatt i Wien, varifrån han rapporterat sina intryck i artiklar och böcker med centraleuropeiskt perspektiv.

Annons

Även i den nya skönlitterära bok han nu presenterar, ”Vita lögner” har flera av berättelserna ett centraleuropeiskt fokus.

En vit lögn kan vara något som gör själva den mänskliga tillvaron uthärdlig, ett sätt att hålla alltför mycket plågsam sanningslidelse ifrån sig. På det temat berättar Richard Swartz sex pikanta, erotiskt kryddade historier.

Här möter vi mannen av börd som efter någon oegentlighet av sin fina familj skickas iväg till Amerika för att historien ska glömmas i hemlandet. Men där bedrar hustrun honom med den vän som svarat för arrangemanget.

Här möter vi mannen som på tillfälligt besök i en främmande stad sammanförs med en kvinna som han följer hem och älskar med, men konfronteras och avslöjas av kvinnans barn.

Här möter vi i en lätt Kafka-artad berättelse mannen som i en främmande stad, där alla talar ett obegripligt språk, tillbringar en natt med en känd skådespelerska i en fientlig och anonym miljö.

Och här möter vi i en ironiskt raljerande berättelse mannen som blir förälskad i en politiskt engagerad kvinna, som bärs av sitt politiska patos och en dröm om revolutionen, men det är två världar som har svårt att mötas.

Och i en raffinerad slutnovell berättar Swartz den kittlande historien om hur en tillfällig förbindelse utvecklar sig till en fullbordad erotisk akt i mörkret i privatlogen på operan i Wien och till musiken från Carl Maria von Webers Friskytten. Det är en underbart ekivok historia, men i likhet med övriga berättelser i boken slutar även denna i en vemodig stämning med lätt resignerade, desillusionerade huvudpersoner.

Den vita lögnen har sitt pris, även om den tillfälligt gör tillvaron inte bara uthärdlig utan till och med njutbar.

Mycket i Richard Swartz' noveller har en återklang av fin de siècle-stämning, av Hjalmar Söderberg och ”köttets lust och själens obotliga ensamhet”. Det är illusionslöshet och vemod uttryckt i en pregnant och uttrycksfull stil.

Men där Hjalmar Söderberg placerar sina personer i Stockholmsmiljö låter Richard Swartz dem vandra på Wiens, Prags och andra centraleuropeiska städers gator - hundra år senare.

Mer läsning

Annons