Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hur räddar vi Brunflo?

Annons

Undrar hur budgetarbetet i Sverige går till? Det finns för lite medel budgeterat för att driva skolor, men hos trafikverket finns det för mycket pengar. Därför har förslaget om ytterligare en Europaväg genom Brunflo nu dykt upp igen. Det är tio år sedan den förra utredningen lades ned då intrånget i ett fint orört landskap bedömdes för stort och trafiknyttan för liten. Varför har förslaget kommit tillbaka? Är tanken att färre antal skolor skall kompenseras med fler vägar?

Att få en väg vid hälsocentralen och kyrkan är inte bra, samhället kommer att bli instängt. Genom att den nya dragningen skall gå i ett öppet landskap kommer trafikbuller att höras mycket långt, och att få trafikbuller uppe vid kyrkan är det väl ingen som önskar.

Förresten varför får bilarna bara köra i 50 km/h i Brunflo, tågen som går intill kör ju i 140 km/h. Söder om läkarvillan finns i princip bara en nedlagd järnvägsstation, och norr om OK-macken finns bara en nedbrunnen restaurang. Det borde vara lätt att tillåta en högre hastighet på befintliga E14. Massor med pengar kan sparas, pengar som kan gå till våra skolor istället.

I trafikverkets kalkyler är jordbruksmarken i princip värdelös. När förra E14 byggdes fick vi en engångsersättning på fyra och femtio per kvadrat. Plus att gården blev avskuren i två delar, så vi måste köra en lång omväg för att komma över till andra sidan.

Hur länge det är det miljömässigt hållbart att importera kött från utlandet? Hur länge är det hållbart att köra mjölk från Sundsvall, Hedemora och Tyskland?

Hur gör vi för att rädda Brunflo? Vem är det som bestämmer? Vart skall man vända sig?

Erik Persson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel