Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Humoristiskt och jazzigt med underbar sopranröst

/

Senast vi hörde Margareta Bengtson i Jämtland var tillsammans med OD-kören i Stenbrottet i Gåxsjö, en succékonsert, som lever kvar i mångas minne.

Annons

Nu har den suveränt musikaliska och skickliga sångerskan, som sedan starten i början av 80-talet tillhört The Real Group, men på senare år inlett en solokarriär, gjort inspelningar för både den svenska och japanska skivmarknaden. I går utkom hennes svenska cd En gång i Stockholm.

Det är en musikaliskt bred och mångfacetterad produktion med huvudsakligen svensktextat låtmaterial av populära nutidsklassiker som Beppe Wolgers, Hasseåtage och Povel Ramel.

Vi har hört dem förut, men Margareta Bengtson lägger med sin underbara sopranröst en ny dimension till både text och musik i både fyndiga, humoristiska och jazziga arrangemang av framför allt Pål Svenre.

Det är genomgående mycket hög klass på tiotalet inspelningar med musik av Irving Berlin, Quincy Jones, Kurt Weil, Lasse Gullin och Nils Lindberg och med solister som Peter Asplund, Joakim Milder, Dickens Hedrenius och Peter Fredman.

Musikaliska höjdpunkter och överraskningar på skivan är till exempel den snabba och svängiga engelsktextade Leaving London Seeing Stockholm med rejält tryck i storbandet och inspirerat altsaxsolo av Peter Fredman, samt den bluesiga Å i åa ä e ö, Gustaf Frödings fyndiga bokstavslek ur Räggler å paschaser på värmländska, med festliga kringkommentarer av sångerskan själv, inspirerad som hon blev av ett besök i The Big Apple.

Den här cd:n rymmer en mångfald tonlyrik i svensk och internationell mix, i utmärkta arrangemang och med förträffliga gästsolister.

Men framför allt rymmer den ett övertygande musikaliskt porträtt av en enastående sångerska och hennes mångsidighet.

Mer läsning

Annons