Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hotellkungen Karlsson tror på Rot

De vann årets Unga företagare-tävling i länet.
Nu får grabbarna bakom Järpen-företaget Rot Skateboards tung uppbackning av hotellkungen Stefan Karlsson.
– Det märktes på en gång att de var äkta. De har en idé som faktiskt kan bli något verkligt, säger han lyriskt.

Annons

Anton Axellie, David Deliv, Felix Elofsson och företaget Rot – Ride On Tree.

Lägg de namnen på minnet. De är inte bara puckelpiståkare på elitnivå som läser på skidgymnasiet i Järpen. Utan har också en affärsidé som gav dem förstapriset på Unga Företagare-mässan i Östersund i början av april.

I juryn satt Stefan Karlsson, känd entreprenör i hotellbranschen i länet med bland annat Holiday Club i sin portfölj. Han imponerades så till den grad av de tre killarnas företag att han efter tävlingen hörde av sig för ett möte på Scandic Hotel. LT passade på att träffa Stefan Karlsson och de tre unga entreprenörerna i samband med mötet.

– Jag tror att alla vi i juryn kände att det var ett företag på mässan som stack ut och det var de här killarna. Det märktes på en gång att de var äkta. De har en idé som faktiskt kan bli något verkligt, säger Stefan Karlsson.

Rot har till skillnad från många andra UF-företag redan produktionen i gång.

– Vi pratade med flera företag runt om i Sverige när vi drog i gång. Men ingen var intresserad. Sedan höll vi på och tittade på att tillverka dem själva. Men sedan hittade vi en fabrik i Kina, säger Anton Axellie.

De skickade en design och fick tillbaks en provbräda.

– Den såg bra ut så då beställde vi 25 till, säger Axellie.

Designen på skateboarden påminner om gamla Alva-skateboards från 1970-talet fast lättare.

– Tanken var att brädan skulle vara retro. Att det skulle vara mycket känsla, säger Felix Elofsson.

Efter succén på mässan har Rot gjort en ytterligare beställning på 25 brädor. Än så länge är volymerna blygsamma. Men med Stefan Karlssons hjälp hoppas man lyfta försäljningen ytterligare. Än så länge så säljer man enbart via sin webshop.

– Vi vill försöka undvika mellanhänder som minskar våra marginaler, säger Felix Elofsson.

Nästa steg är att förbereda sig inför riksfinalen i Unga Företagare-tävlingen i Stockholm i maj.

– Ni måste se till att träna in en presentation som ni kan utan att behöva manus, säger Stefan Karlsson under mötet.

En videopresention ska också klippas ihop via en kontakt som Stefan Karlsson har.

– Det är en kille som har gjort filmer åt Scandic tidigare, säger han.

Jag förstår ju att Rot kan lära mycket av dig. Men vad får du ut av det?

– Ingenting egentligen, säger Stefan Karlsson.

– Det är bara kul att få vara med, säger han.