Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hon regisserar nya Arnljot

Ny Arnljot, ny Vaino och ny regissör.

– Jag tycker att bygdespel är jätteviktiga, säger Åsa Bergh.

På lördag är det premiär.

Hon har fått användning för både dunjacka och termobyxor och önskar att hon packat stövlar också när hon reste från Stockholm. Men plastpåsar på gympadojorna funkar ju det med.

Åsa Bergh visste inte mycket om Arnljotspelen när hon såg annonsen om ny regissör inför årets upplaga. Men hon känner förre regissören Hans Qviström och ringde upp honom.

– Då tänkte jag att det här är nog något för mig.

Vad var det som lockade dig?

– Jag tycker att bygdespel är jätteviktiga. Att berätta historier för varandra är ett sätt att bevara den muntliga traditionen.

Det spännande med bygdespel är, tycker hon, att de är skrivna för en viss plats med historiska personer och att historierna spelas av människor som har anknytning till platsen.

De dubbla lagren i Arnljot fascinerar henne. Dels finns den vikingatida sagan, dels finns Wilhelm Peterson-Bergers text som också är historia nu.

– Det som är speciellt här är att det finns en kvalitet i texten.

Hon tycker om musikaliska texter och uppskattar Peterson-Bergers text ur det perspektivet.

– Jag tycker att det är roligt med texter med mycket poesi.

Hon kommer själv från det musikaliska hållet och växte upp med Säffleoperan som hennes pappa, operasångaren och skådespelaren Einar Bergh, startade 1974 när hon var åtta år. Hon fortsatte på musikteaterbanan och har bland annat gjort rollen som Ulrika i Västergöhl i musikalen Kristina från Duvemåla.

Det är inte bara regissören som är ny, det är huvudrollsinnehavaren också.Ny Arnljot för året är Emil Grudemo El Hayek som precis kommit in på scenskolan i Finland.

– Jag är oerhört glad för honom.

Han kommer från Norrköping och har inte varit med i spelet tidigare. Däremot har han jobbat som aktör på Jamtli i flera somrar. Några andra aktörer är också nya, bland annat Vaino som spelas av Ylva Åström.

Vad är mer förändrat i årets upplaga av Arnljot?

– Det vet ju inte jag, säger hon och ler. Jag såg en video av fjolårets uppsättning alldeles i början, sedan har jag inte brytt mig om det.

Istället har hon gått tillbaka till originaltexten och gör sin egen tolkning. Bland annat har hon plockat in en skald i sista akten som hon förstått inte fått vara med på några år.

Många i ensemblen har varit med länge:

– När man ser gamla affischer ser man skådespelarna i varandras kläder, säger hon.

Delar av ensemblen beskriver hon som uppslagsböcker men öppna för nya idéer:

– De är jätteöppna. Det är på ett sätt den mest lättarbetade ensemble jag har träffat. Det kan vara blåst och hällregn när vi repar och alla är lika glada för det.

Hon gillar att jobba med amatörer som är entusiastiska inför uppgiften:

– Om man lyckas plocka upp den energin på scenen och spruta ut den över publiken då får det mötet ett sånt hjärta.

Själv är hon förförd av Jämtland:

– Den här vyn, säger hon och tittar ut över den naturliga fonden, den ser ju olika ut varje dag. Den är som en aktör, naturen gör nästan en huvudroll i skådespelet.