Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höj bensinpriset så vi kan fortsätta köra bil!

Annons

Jag skulle kunna skriva en hel tidning om varför vi måste bli fria från de fossila bränslena för klimatets skull, men jag ska istället berätta varför vi måste höja bensinpriset för bilåkandets egen skull.

Allt fler experter världen över varnar för att oljan är på väg att sina. Perioden med billig energi, färdig att pumpa upp i flytande form ur marken, är på väg att ta slut. Fatih Birol, chefsekonom på det Internationella energirådet IEA, varnade nyligen för att oljetoppen troligtvis inträffar inom de närmaste tio åren. Oljetoppen innebär att produktionen av olja i världen når sin topp och produktionen börjar minska - med kraftigt stigande priser på köpet.

Vi vill inte stå där om 10-20 år och inse att bensinen är för dyr att tanka och ångra att vi inte satsade tillräckligt mycket på alternativen. I städerna är kollektivtrafik det bästa alternativet, men ibland behövs bilen. Vi i Miljöpartiet är mycket väl medvetna om att det i stora delar av Sverige inte är möjligt att helt förlita sig på kollektivtrafik. Det går ingen tunnelbana till Fåker och det går ingen spårvagn till Undersåker. Här behövs även bilar, och det kommer vi behöva även i framtiden.

Därför måste vi snabbt förbättra möjligheten att tanka förnybara bränslen i gles- och landsbygd. För att lyckas med det måste det bli dyrare att tanka bensin. Med tydliga ekonomiska signaler kommer privatpersoner, mackar och bilindustri ha modet att satsa på det förnybara i tid. En höjning av koldioxidskatten och därmed bensinpriset måste kompletteras med ett rejält stöd från staten för omställningen.

Vi rödgröna vill satsa pengar på att man ska kunna tanka biogas och ladda sin elbil på många fler platser än idag. Vi är dessutom medvetna om att långt ifrån alla har råd att köpa en ny bil, så därför vill införa ett ekonomiskt stöd till de som konverterar sin gamla bensinbil till etanol, biogas eller el. Det behövs både morötter och piskor. Att vägra höja koldioxidskatten vore som att sätta sig in i en visserligen bekväm bil, men en bil på rak kurs mot stupet.

Samtidigt som vi storsatsar på de förnybara bränslena i glesbygden måste vi inse att det finns begränsningar. All energiproduktion påverkar miljön och vi kan inte producera en obegränsad mängd förnybara bränslen. I städerna, och speciellt i storstäderna, måste vi åka mycket mer kollektivt. Dagens massbilism i städerna är inte hållbar, och kommer aldrig att bli. Detta är den borgerliga regeringen med Centerpartiet i spetsen antingen för okunniga eller fega för att erkänna.

Vi har chansen att ställa om innan det är för sent. Vi har chansen att bli världsledande på nya förnybara drivmedel. Vi har chansen att skapa lokala jobb och näringar där de nya bränslena ska produceras. I valet avgör du om vi ska ta den chansen, eller klamra oss fast vid lösningar från förra århundradet.

Björn Lindgren, 21 år och tredje namn på Miljöpartiets riksdagslista i länet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel