Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Högtidlighet och hopp präglar Sveriges nyaste kyrka

Kyrkorum eller skogsglänta. Kanske båda delarna. Den som besöker nya kyrkan i Krokom får själv avgöra. Arkitekten Karl-Erik Jonasson hoppas att lokalen ska locka såväl frälsta som ofrälsta.

Annons

Blicken faller först på dopfunten. Lysande i blått genom de stora glasdörrarna. Inne i själva kyrkorummet doftar det svagt. Kanske från de nyligen målade ytorna. Dagsljuset strömmar från takfönstren och de tre olikfärgade nischerna. Materialen är moderna och formspråket lågmält. Men det råder ingen tvekan. Det är en kyrka och det känns som en kyrka. Just den känslan, har varit viktig för arkitekt Karl-Erik Jonasson.

– Kyrkorummet behöver inte vara påkostat men det måste förmedla något som vanliga rum inte gör. Jag tycker att det har varit lockande att försöka hitta den där annorlunda atmosfären. Att utan åthävor och med enkla medel förmedla en känsla av högtidlighet.

Karl-Erik Jonasson säger att kyrkan för många människor är en plats som besöks i högtidliga sammanhang och att lokalens utformning har en stor betydelse.

– Många besöker inte kyrkan för att gå i högmässa men vi döper, gifter och begraver oss gärna i kyrkan. Det handlar med andra ord om viktiga delar av en människas liv som sker i kyrkorummet. Det tror jag beror på att man är ute efter den där speciella atmosfären som lokalen är med och skapar.

För att åstadkomma en högtidlig stämning har Karl-Erik Jonasson använt sig av olika knep. Kyrkorummets höjd är inte obetydlig i sammanhanget. Åtta meter till taket ger onekligen en känsla av rymd. Ljuset är också viktigt för att skapa atmosfär.

Kyrkorummet är konstruerat som en fyrkantig yta med tre utbyggnader, eller nischer som Karl-Erik Jonasson kallar dem. Koret utgör en nisch. I den andra står kyrkoorgeln. Den tredje utbyggnaden kallas för ljusbärarnischen. Syftet med de tre nischerna är bland annat att få in ljus och färg eftersom de stora väggpartierna går i en stillsam vit nyans.

– Jag har liknat rummet med en skogsdunge där ljuset kommer in från sidan och silas mellan grenarna. Hade vi haft fönster direkt in i kyrkolokalen hade det givit ett annat intryck. Det blir på något sätt ett tydligare rum när färg och ljus kommer indirekt från sidonischerna, säger Karl-Erik Jonasson.

Att skapa en högtidlig atmosfär har varit ett tydligt fokus för arkitekten och han har försökt att göra det på ett i inkluderande sätt.

– Jag har medvetet valt att inte vara för övertydlig. Förr handlade det ofta om väldigt tydliga bibliska motiv men jag vill att alla ska känna sig välkomna i kyrkorummet. Den som besöker kyrkan ska ges möjlighet att tolka in det han eller hon vill. Det kan vara en religiös tolkning men det behöver inte vara det.

Karl-Erik Jonsson hoppas att den nya kyrkolokalen ska nyttjas i många andra sammanhang än de vanligtvis förekommande.

– Den skulle lika gärna kunna användas för en rock konsert. Varför inte?

Kyrkoprojektet har tagit en stor del av hans engagemang de senaste två åren. Visst känner han sig nöjd med resultatet men har svårt att peka ut något han är speciellt stolt över. Karl-Erik Jonasson påpekar hela tiden att han haft många duktiga specialister vid sin sida i skapandet av Sveriges yngsta kyrkobyggnad. Han nämner till sist en del av kyrkan som han själv gett form åt.

– Altaret är jag väldigt nöjd med. De lodräta pinnarna kan symbolisera trädstammar eller liv eller något annat. Lövet på sidan är en symbol för vårt hopp. När torra träpinnar börjar grönska finns det hopp, säger han.