Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Henriks spel – som att köra racing på riktigt

/
  • Varje bana i Race pro återges med nästan löjlig precision. Förutom banritningar och bilder från Google earth (för att se var träd och olika byggnader står i förhållande till banan) besöker teamet varje bana för att filma, fota och anteckna.Henrik Roos slutade som professionell racingförare för sju år sedan.

För Henrik Roos handlar spelutvecklingen om en enda sak: att ge spelarna samma adrenalinkick som man får av att köra en riktig racerbil på en riktig racingbana. Med nya spelet Race pro har han och hans företag Simbin kommit en bra bit på väg.

Annons

Vill du uppleva hur det är att köra i 297 kilometer i timmen på en raka, tvärbromsa inför en hårnålskurva och sedan känna de 500 hästkrafterna kicka in när du trycker gasen i botten efter svängen? Då finns det inga genvägar - det är en riktig racerbil på en riktig racingbana som gäller.

– Det är jordens adrenalinkick, det finns inget som går upp mot det, säger Henrik Roos som, förutom att vara före detta racingförare, är entreprenör och har vigt sitt liv åt att skapa en genväg till den unika racingupplevelsen. I juni 2003 startade han spelföretaget Simbin med huvudkontor i Vara.

När Simbin nyligen släppte sitt första racingspel för en tv-konsol, Race pro för Xbox 360, fick spelet bra betyg. Recensenterna var lyriska över körkänslan men lite mer kritiska till hur menyerna i spelet ser ut.

– Vi lägger all datorkraft och alla utvecklingstimmar på att få alla bilar att kännas precis som de gör i verkligheten, säger Roos.

– Om du byter fjädring eller ändrar viktfördelningen på bilens hjul så ska det märkas när du kör ut på banan. Om menyerna är läckra har inte varit viktigt för oss. Men kanske måste vi ändra vårt synsätt där.

Enligt Roos är de extrema inbromsningarna det som är knepigast att skildra på ett verklighetstroget sätt i spelet.

– I racerbilen är känslan man får när man gör en häftig inbromsning inför en kurva mycket häftigare än när man gasar på. Det är en kombination av dödsångest och adrenalinkick när man kör i 300 kilometer i timmen rätt in i en kurva och trycker hårt på bromsen mycket senare än alla normala instinkter säger en. Känslan där är något av det mest extrema som finns. Jag tycker att vi har lyckats återskapa den riktigt bra i spelet, och det tycker jag att vi är ensamma om.

Mer läsning

Annons