Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hellberg på psykedelisk rocktripp

Annons


Efter snart 20 år på Sveriges rockscen har värmlandssonen Mattias Hellberg börjat lära sig skriva låtar. Han har nu spelat in vad som kan vara Nymphet Noodlers andra platta - med hjälp av en vit älg.

Mattias Hellberg kommer inskyndande på fiket i Kulturhuset Oceanen lite efter utsatt tid. Hänger av sig kavajen som han haft över träningsjackan med rastafarifärger och förklarar att mötet med revisorn drog över. Plussidan är att en gammal deklaration äntligen kan lämnas in.

Tiden har kanske inte räckt till, mellan 60 spelningar om året som ny sångare i Nationalteaterns Rockorkester, återförening av succéduon Hederos/Hellberg och - kanske framförallt - inspelning av nya, egna plattan med Mattias Hellberg & The White Moose.

-Jag kan vara väldigt avundsjuk på de som kan fokusera, säger Mattias Hellberg och berättar att den nya plattan spelades in på två dagar i våras i replokalen.
Psykedelisk rock

Grunden var en önskan att göra något eget igen - efter alla år med inhopp i andra band och konstellationer - och helt plötsligt fanns också en samarbetspartner i form av Ludde Dahlberg, annars trummis i (International) Noise Conspiracy. Snabbt hakade också Henrik Lindén och Olle Hagberg från Fox Machine och Whyte Seeds på och tillsammans med gamle Soundtrack of Our Lives-producenten Torsten Larsson, numera P3 Live, så var allt komplett. Resultatet är en skiva fylld med vad som skulle kunna kallas psykedelisk garagerock med ekon av Roky Eriksson och kanske lite Rolling Stones.

-Eller värmländsk skogspsykedelika? Föreslår Mattias Hellberg och berättar om mötet som gav bandet dess namn.

-Det var i somras när jag var uppe i mina föräldrars stuga i Värmland. Jag var ute och sprang med min iPod och tog en väg som jag inte brukade göra. Helt plötsligt såg jag en vit och en brun älg. Jag fick gåshud och stod och tittade en stund, innan älgarna buffade till varandra och gick iväg, säger han.

-Jag hade spelat några av de nya låtarna för Mattias Bärjed och han hade föreslagit att jag skulle ha något slags alias, som Captain Beefhart. "The White Moose" var ju klockrent, även om skivbolaget kanske har rätt i att mitt namn också ska stå på skivan. Det blir lite som Neil Young & Crazy Horse.
Naturlig utveckling

Namn, ja. Mattias Bärjed från Soundtrack of Our Lives är inte bara en gammal värmlandskompis, utan också bandkamrat från kultbandet Nymphet Noodlers hemma i Karlstad på 90-talet. Ännu en värmlandskoppling på nya skivan.

-Jag känner nog att det här skulle kunna vara Nymphet Noodlers andra platta Det är en naturlig utveckling. Fast jag vet ju inte vad de andra tycker, säger Mattias Hellberg.

Och kopplingarna slutar inte där. Hellbergs nya bokningsbolag har tagit sitt namn efter en Nymphet Noodlers-låt - och mannen som fixade nytt skivkontrakt åt Mattias Hellberg var också Noodlers man på skivbolaget förr i tiden.

Mycket ekon från förr. Fast allt är förstås inte likadant.

-Nej, jag känner att jag äntligen har börjat lära mig skriva låtar nu. Jag har fått vara med om mycket och testa på många saker, men jag har någonstans alltid undrat vad jag har att komma med? Jag är ju en vanlig kille som råkar älska musik: Men nu har jag äntligen börjat lära mig skriva låtar, säger Mattias Hellberg.

Mer läsning

Annons