Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hektisk första dag för förstaklassarna

Första skoldagen för ettorna på Hansåkerskolan fylldes av praktiska bestyr.
Omslagspapper skulle vikas och fästas i bänklådan, namnskyltar skulle tillverkas och hur tar man sig till matsalen?

Annons

Alla var lite spända och nervösa den första dagen, både barnen och en och annan förälder.

Som tur var fanns det saker att sätta tänderna i för att skingra tankarna och nervositeten. Papper med favoritmönstret skulle fästas i bänklådan, information till föräldrar om kontaktpersoner och blanketter om allergier och reaktioner från mat skulle fyllas i. Bestyren var många innan barnen fick gå ut och se var gränsen för skolgården går innan det var dags att gå till matsalen för lunch.

Något som också skulle hinnas med var att låna första boken på biblioteket.

– Min bror går i trean och har pratat lite med mig om skolan så jag vet ungefär hur det fungerar, säger Isabelle Andersson när hon får hjälp av pappa Pär att sätta fast omslagspapper i bänken.

Carina Robrandt bor i Östersund men har arbetat på Hansåkerskolan i 14 år. Hon är speciallärare men det här året är hon tillsammans med Anna Bergander lärare för förstaklassarna på skolan.

– Jag trivs otroligt bra på skolan naturligtvis, annars skulle jag ju inte ha jobbat här i alla dessa år, säger Carina Robrandt.

Eleverna i årskurs ett går i skolan fyra dagar per vecka, varje fredag får de som vill gå på fritids gratis. Orsaken är att en majoritet av eleverna åker skolskjuts varje dag.

– Därför börjar alla eleverna klockan nio varje morgon. Ettorna får sina timmar enligt timplanen på endast fyra dagar eftersom vi har så långa skoldagar, så schemat är egentligen anpassat efter att alla elever ska kunna ta sig till skolan med samma buss, säger Carina Robrandt.

Första skoldagen är inte speciell bara för eleverna.

– Jag kan inte säga att det är nervöst, men roligt och spännande. Barnen är så förväntansfulla, säger Carina Robrandt.

Barnen har väldigt olika kunskaper med sig från förskolan och som lärare tar det ett tag att få grepp om var de står kunskapsmässigt.

– En del barn kan ju redan läsa medan andra bara kan några bokstäver. En del barn kan mycket men är kanske lite blyga så de visar inte vad de kan på en gång. Därför blir det mycket muntligt i början där vi ger och tar, och barnen får lära sig av varandra också.

Vilken är den största utmaningen första terminen?

– Det är att samla alla barnen kunskapsmässigt. En del barn har till exempel väldigt lätt för att lära sig läsa medan andra bara vill leka och har svårt för att sitta still längre än en liten stund. Trots att vi har individuellt lärande så ska ju alla eleverna nå samma mål till slut, säger Carina Robrandt.

Första tiden i klassen är viktig då barnen ska hitta sin plats i ett sammanhang med klasskamraterna.

– Det gäller att få ihop en grupp där alla är med och tycker att det ät roligt. Vi gör saker tillsammans och skapar gemensamma minnen, vi pratar om hur vi vill att det ska fungera och vilka regler som gäller.

Både Carina Robrandt och Anna Bergander känner de flesta barnen som börjar ettan, och deras föräldrar, sedan tidigare.

– Det underlättar kontakten väldigt, inte bara i den enskilda klassen utan överhuvudtaget på skolan. Alla barn är ju allas barn, och vi som jobbar här bryr oss ju även om de elever som vi inte undervisar. Allt blir enklare av att vi känner varandra, såväl elever som lärare och föräldrar.

Samhörigheten och gemenskapen leder till att barnen blir trygga och mår bra.

– Alla som besöker skolan, det kan vara rektorer, skolinspektionen eller andra besökare, påtalar alltid för oss att alla barn är så trevliga här och hälsar alltid när det kommer besökare, det är jätteroligt att det är så, säger Carina Robrandt.