Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårda tider för Sveriges festivaler

/
  • Tuffa tider för Festivalsverige. Storsjöyran startade 1983, men trots många år i branschen lutar sig knappast vd Lars Sillrén tillbaka. ”Man måste vara på tå hela tiden och inte bli förnöjd”, säger han. Från vänster Pontus Sillrén, Andréa Wiktorsson, Stefan Kauppi och Lars Sillrén. Foto: Ulrika Andersson
  • Ibland hjälper det inte ens att publiken kommer. Arrangörerna har många andra faktorer att tampas med.

Stegrande artistkostnader, mindre pengar från sponsring och en försvagad svensk krona. Sommarens musikfestivaler, i år fler än någonsin, slåss inte bara mot varandra. I går varslade Hultsfredsfestivalen sina samtliga 20-tal anställda.

– Jättetråkigt, men jag tror inte att sista ordet är sagt för Hultsfred. Tvärtom kan det här bli början på något nytt, säger Storsjöyrans vd Lars Sillrén.

Annons

Det blev ännu ett förlustår för festivalen vid sjön Hulingens strand i Småland. På tisdagsförmiddagen hölls ett styrelsemöte i Hultsfred. De drygt 20 anställda på inom arrangörs- och produktionsbolagen Rockparty, Music Link och Metropol, varslas om uppsägning.

Men arrangören Rockpartys styrelseordförande Lennart Beijer vägrar se slutet för festivalen.

– Det är inte en lätt situation, men det stämmer inte att Hultsfred går i graven. Vi har satt ihop en fin festival i år och har all fokus på att genomföra den 25:e festivalen nästa år. Vi lägger ett allmänt varsel, men det innebär inte att vi säger upp folk, säger han.

Årets festival flyttades från juni till juli och hade bandet Killers som största dragplåster. Det hjälpte inte.

– Vi gör ett antal miljoner i förlust, så man tvingas göra sina analyser. De snabba valutaförändringarna som skedde från att vi kontrakterade artisterna till att vi skulle betala dem spelade en väldigt stor roll.

Och det är inte bara Hultsfred som sliter ont. Festivalsverige ser allt dystrare ut och det är flera faktorer som spelar in. Det spelar ingen roll att biljettförsäljningen många gånger går som tåget. Arvikafestivalen, Sweden Rock, Metaltown och Peace and love redovisade alla glädjesiffror när det gäller antal sålda biljetter. Arrangörerna har andra svårigheter att tampas med så som mindre sponsorintäkter, höjda gager och valutatrubbel.

Även Storsjöyran stöter på motgångar. Festivalens huvudsponsor SJ har till exempel skurit ner på festivalsponsringsbudgeten i år. Yrangeneralen Lars Sillrén sticker inte under stol med att det är tuffare tider.

– Det är ett besvärligt år. Sponsorerna är mer rädda om sina pengar och det får man ha respekt för. Valutan är också dyrare i år, men å andra sidan var den svenska kronan starkare än dollarn i fjol. Det är en gungkarusell, säger han.

Peace and love i Borlänge har gått från lilleputt till jätte bland festivalerna. I början av 2000-talet hade man bara drygt 3 000 besökare. Numera är man – beroende på hur man räknar – Sveriges största festival med 41 685 sålda biljetter i år. Ronny Mattsson, en av männen bakom festivalen, menar att det gäller att våga satsa sig ur krisen. Han berättar att Peace and love inte sänkte sin artistbudget trots att lågkonjunkturen nådde Sverige under hösten 2008.

– Det är klart att den någonstans finns med. Man tar in det. Det gör man ju. Men samtidigt …man vill inte göra avkall. Det handlar om besökarna i slutändan. I vår bransch är det så att vågar man inte satsa, då är man borta.

Lars Sillrén har en mer ödmjuk inställning.

– Sådant där är ju lätt att säga så länge man har framgång och kan investera. Men framgång kan snart förbytas i motgång. Hultsfred hade faktiskt två fenomenala år innan den första smällen, poängterar han.

Trots branschens turbulens ser Storsjöyran ljust på framtiden.

– Vi är fortsatt optimistiska, men det är klart att man måste vara på tå hela tiden och inte bli förnöjd, säger Lars Sillrén.

Och sommaren 2009?

– Bara det slutar regna så blir det nog bra.

Mer läsning

Annons