Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här görs frukosten till hungriga flygresenärer

När passagerarna på morgonplanet sätter sig tillrätta i flygplansfåtöljen på väg ner till Arlanda eller Bromma då är det dags att se fram emot frukosten. En frukost som många tror tillverkas centralt i Stockholm, men så är det inte. Frukostpaketen görs i restaurangköket på flygplatsen på Frösön.

Annons

Anna Pettersson från Rödön är platsansvarig på Foods restaurangkök på Åre-Östersunds flygplats. Hon och hennes kollega Annakarin Engström, också hon från Rödön, tillverkar nästan 200 frukostar om dagen som glupska flygresenärer sätter i sig.

– Det här är ett ansvarfullt jobb, säger Anna, medan hon stoppar in ett halvt ägg in liten plastask tillsammans med en bit ost och gurka.

Äggen kommer från grossisten, både kokta och färdigskalade.

– Vi har höga krav på oss att det ska vara helt säkert att äta flygmaten och vi som jobbar här är säkerhetsgodkända av Transportstyrelsen. Det innebär också att jag och mina kollegor får föra in vätskor och andra förbjudna föremål i flygplanen. Under de åtta år som vi har gjort frukosten på Frösön har vi inte fått ett enda klagomål att någon skulle ha blivit sjuk på grund av oss.

Frukosten som Anna och Annakarin gör och paketerar under måndagsförmiddagen ska ätas upp av passagerarna under tisdagens morgonflygningar till Stockholm. Både SAS och Nextjet använder sig av Foods tjänster.

Den här veckan består frukosten av yoghurt, ägg, ost, gurka, bröd, smör och jucie. Till det serveras kaffe eller te. Brödet kommer centralt från SAS och serveras på samtliga plan över hela landet.

Besättningen i cockpit får inte äta samma frukost utan kaptenen och styrmannen får olika slags paket. Allt för att de inte ska kunna drabbas av exempelvis matförgiftning samtidigt. Flygvärdinnorna får ingen frukost alls under flygningen.

Tillbehören i matlådan, som bestick och annat kommer i stora lådor till Frösön, där de senare läggs ner i matpaketen. Allt sådant är inplastat från början.

Nu är det inte bara frukostar som Anna och hennes kollegor gör. Även maten till charterflygen som går från Frösön kan ha tillverkats av restaurangföretaget.

– Då är det ofta pasta eller rostbiff med potatissallad som vi gör. Det blir vanligtvis kalla rätter.

Samtidigt som Anna och Annakarin jobbar med flygmaten sköter tjejerna också restaurangen på flygplatsen. En restaurang som besökare inte längre har tillgång till om de inte har ett boardingkort till flygplanen.

– Man måste vara extremt kaffesugen om man ska kosta på sig en flygbiljett för att kunna köpa sig en kopp kaffe, skrattar Anna.

Anledningen till att inte "vanliga" besökare kan äta eller fika längre på flygplatsen är enligt Anna av säkerhetsskäl.

– Inte ens de som jobbar här med biluthyrning och annat kan fika hos oss. Det är klart att vi förlorar kunder på det här systemet. Det är meningen att våra besökare först ska gå igenom säkerhetskontrollen innan de kan få sitt kaffe. Ibland undrar jag om de som infört de här reglerna vet själv hur de har tänkt.