Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här är skoterkonflikten störst i hela landet

Problemen är på väg att bli oacceptabla. Skogsägare inom LRF-sfären är oroliga över buskörningen och i förlängningen kan det bli tvärstopp för skotertrafik på privat mark.

Annons

Skoterkonflikten, den mellan friåkare som inte tar hänsyn till terrängkörningslagen och markägarna, finns i hela Norrland. Även i viss mån i södra delarna av landet numera – när det finns snö.

Men enligt LRF är konflikten mest infekterad i Jämtlands fjällvärld.

– Jag kan bara utgå från det våra medlemmar säger och Jämtland är det län som vi upplever där det är mest konflikter, säger Sofia Lindblad, näringspolitisk expert på LRF.

I en rapport som färdigställdes den 2 februari, presenteras skogsägarnas uppfattning om skoterproblemet på länsnivå och buskörningen verkar öka över hela landet.

– Bilden är ungefär likadan bland regionerna, säger Sofia Lindblad.

Men Jämtlands län sticker ut.

– Mer än till exempel i Norrbotten som jag har fått höra talas om. Det har nog mycket att göra med att ni är ett stort turistlän och där vinterturismen är stor.

# Vad handlar det om för konflikter?

– Konflikten handlar framför allt om att man förstör marken med skoterkörningen. Dels skogsplantor som blir sönderkörda, men också att man får försenat åkerbruk då det körs rätt mycket på åkermark.

Ett utdrag ur rapporten:

# Jämtland:

"Näringsutveckling inom skoter i turistområden upplevs konfliktfyllt. Det finns inget tydligt förhållningssätt mellan markägare och övriga intressenter. Markägaren blir nyttjad för alla intressen hund, skid-, rid o cykelleder. Att upprätta infrastuktur för skoter och andra intressen när det gäller leder är inte lätt pga. okunskap, otydligt regelverk, frågan är inte kommunicerad och hanterad i den takt som turismen har utvecklats".

Vidare noteras: "Den här skoterkategorin är rena nöjesmaskiner byggda för att ta sig fram överallt. Med den här utvecklingen känner många markägare att skotertrafiken utvecklas i en sådan riktning att problemen blir helt oacceptabla".

Och enligt rapporten finns ett hot: "Om inget görs är risken stor att enskilda markägare inte vill ha skoterleder på sina marker".

# Västerbotten:

"De stora problemen är inte den organiserade åkningen utan "buskörningen". Polisanmälningar görs årligen men bevisläget är svårt. Vi har för några år sedan skrivit till polismyndigheten för att påtala problemen men fick ingen egentlig återkoppling".

# Norrbotten:

"Lagmässigt finns det regler kring snöskoter- och fyrhjulsköring, men de efterlevs inte och är inte anpassade efter dagens förutsättningar".

# Västernorrland:

"Vi ser att fyrhjulingskörningen ökar. Fyrhjulingarna kör i terrängen på ej tillåtet sätt".

# Dalarna/Gävleborg:

"Nära Norska gränsen har också förekommit långtradartransporter av skotrar till svenska sidan för att där är det "tillåtet" att åka på ett friare sätt än i Norge. Detta är väl inget problem så länge man följer anvisade leder, men det gör inte alla".