Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här är bussen både dyrast – och billigast

Det är dyrt att åka buss i Jämtlands län – men det är också billigt. Länstrafiken har de billigaste månadskorten i Norrland – men de dyraste enkelbiljetterna.

– Vår policy är att de som reser mycket ska få billigare resor, säger Stefan Fredriksson, vd.

Annons

Det är myndigheten Trafikanalys som har tittat på svensk kollektivtrafik under 2013 och bland annat jämfört priser på resor. Rapporten från Trafikanalys visar att Länstrafiken i Jämtlands län är dyrast av Norrlandslänen när det kommer till enkelresor inom en zon, en tätort eller en sträcka på 0-10 kilometer på resor utan rabatt– och billigast vad gäller månadskorten.

– Det där med taxor och sträckor är väldigt olika hur man gör i respektive län. Vi har en taxa baserad på hur många kilometer man åker. Det kan nog stämma att vi är dyrast när det gäller enkelresor utan rabatt. Jag har inte läst och jämfört med andra, säger Stefan Fredriksson.

Lösningen med kilometertaxa fanns redan innan Stefan Fredriksson blev vd för Länstrafiken. Eftersom det finns mycket glesbygd i länet anser man att systemet är enklare och mer rättvist än att dela in länet i zoner och sätta priserna efter det. I kilometertaxan finns även en maxtaxa, som gör att när man har åkt en viss sträcka blir priset inte högre.

– Jag tror att det är 170 kilometer. Blir sträckan längre betalar man för 170 kilometer oavsett hur långt man åker. Åker man från Gäddede, som har 23 mil in till Östersund, betalar man bara för 17, säger Stefan Fredriksson.

När det gäller månadskort ligger Länstrafiken i Jämtland bra till. Ett länskort kostar 1 240 kronor, jämfört med i Norrbotten där det kostar över 2 000 kronor.

– Ju mer man reser, desto billigare ska det bli. Det ska gynna dem som dagspendlar till jobbet och även på fritiden, säger Stefan Fredriksson.

Om man inte åker lika regelbundet och inte vill betala dyra enkelbiljetter finns det ett kort att ladda med pengar och använda när man har behovet.

– Man får minst tio procent rabatt när man åker med ett sådant kort, säger Stefan Fredriksson.

2012 kom en ny kollektivtrafiklag som skulle gynna resenärer och ge billigare resor. Enligt rapporten från Trafikanalys har resorna i stället blivit dyrare.

– Det tror jag gäller i hela riket, det är inte bara i Jämtland som priserna har gått upp. Allt annat går upp, lönerna för busschaufförerna, dieselpriserna, konsumentprisindex. Om dieselpriserna ökar med två kronor litern drabbar det även busstrafiken, säger Stefan Fredriksson.