Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är Ace of Base 3.0

Annons


Var god vänta, uppgradering av Ace of Base pågår. Bandet som släppte 90-talets största svenska debutalbum är tillbaka. Siktet är inställt på världsherravälde och det hemliga vapnet heter internet.

Hat eller kärlek - för den som var stor nog att stava till MTV 1993 är det omöjligt att inte ha ett förhållande till Ace of Base. Bandets debutalbum "Happy nation" har i dag sålts i fler än 23 miljoner exemplar. Deras samlade produktion överstiger 50 miljoner sålda skivor och om man räknar de samlingar som Ace of Base har medverkat på blir siffran smått overkliga 750 miljoner. Det senaste albumet, "Da capo", kom 2002 och blev en stor besvikelse för bandet.

-Det var egentligen inte riktigt klart och vi var inte riktigt nöjda med låtarna. Skivan kom ut i en miljö som var väldigt turbulent. De flesta människor som vi hade jobbat med under 90-talet hade fått sparken. Det som var roligt med att göra musik var nästan helt borta, det var bara en massa åsikter överallt. Vi kände att vi behövde försvinna, eller i alla fall ta en paus, säger frontfiguren Ulf Ekberg.
Ny remixskiva

Den 12 november i år släppte Ace of Base en greatest hits-skiva som också innehåller nya versioner av låtar som "All that she wants", "Happy nation" och "The sign". Bandet arbetar med nytt material och hoppas ha en singel ute till sommaren, men Ulf Ekberg berättar att han länge trodde att Ace of Base var borta för alltid.

-Det fanns ingen gnista. Vi gjorde andra saker och skaffade familjer. Jag höll på med andra bolag, saker som var minst lika spännande som musikindustrin, säger han.

Vändningen kom när bandet blev tillfrågat om att spela på den årliga musikfesten Night of the proms i Belgien. Att uppträda inför 18 000 personer varje dag i en hel månad gjorde att de åter kände suget att spela live. Nu har Ace of Base just avslutat en lång turné i Östeuropa och Asien. Ännu en turné är planerad, men först ska den nya skivan bli klar.
Popstjärna och affärsman

-Förr turnerade man för att sälja skivor, men skivförsäljningen har gått ner så mycket att det inte finns några pengar i det egentligen. Så strategin bygger på att vara ute och turnera i stället, säger Ulf Ekberg.

I Ryssland drar Ace of Base fortfarande 40 000 fans till sina konserter, men Ulf Ekberg inser att bandet inte kommer att nå den nivån lika lätt i väst. Ändå är målsättningen för den kommande skivan hög. Med hjälp av modern teknik tror Ulf Ekberg att bandet kan upprepa framgångarna från 90-talet. Kravet på comebacken är att ha en singel på topplistorna i alla stora länder.

-Fokus ligger så klart på Japan och USA, men också på nya territorier. I och med att man går över till digitala medier kan man jobba med andra partners som mobiltelefonoperatörer i Kina och Indien. Bara där finns två och en halv miljard människor som man inte kunde tjäna några pengar på tidigare, säger han.
Tillbaka för att stanna

Samarbetet med You Tube beskriver Ulf Ekberg som "väldigt lyckosamt" och förklarar snabbt varför:

-Vi kan följa varenda person som har tittat på våra videor och kolla exakt vilken stad de kommer ifrån. På det sättet kan vi planera en hel världsturné utifrån de städer där vi har flest fans. Vi försöker anamma den här 2.0-teknologin och kanske till och med 3.0-teknologin, som kommer att finnas väldigt snart. Vi måste fråga oss vad vi är i dag, hur vi ska jobba och hur vi ska paketera vårt material. Det kommer att ta lite tid att få det rätt, men nu är vi tillbaka. Vi är tillbaka för att stanna ett bra tag framåt.

Mer läsning

Annons