Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Han byter hjul på 80 bussar

För medelsvensson är däckbytet något måste göras för att hålla sig på vägen och slippa böter.
För Ralf Norum är det en hel vetenskap.
Han byter däck på länets bussar och vet vilket märke som funkar bäst för att starta i motlut i Myrviken.

Annons

Den 15 april är sista dagen man får använda dubbade vinterdäck såvida det inte råder vinterväglag.

Från och med förra året gäller också liknande regler för bussar och lastbilar. Vinterdäck med ett visst mönsterdjup krävs för vinterkörning.

Det innebär en del jobb för Ralf Norum som byter däck på stora delar av länets bussar i linjetrafik. 80 bussar har han att byta hjul på när det behövs.

– Egentligen är det inte lika stressigt nu på våren som på hösten. Man byter till vinterdäck på hösten och sedan kör man på dem tills de är slutkörda, säger Ralf.

Det innebär i praktiken att en buss kan gå ett år på samma däck innan det är dags för byte.

– I sämsta fall kan däcken räcka i 2 000 mil och i bästa fall 30 000 mil.

Det är väglaget som avgör.

– Så den här vintern har varit den sämsta möjliga om man ser till slitaget, med mycket asfalt och lite snö och is, säger Ralf Norum.

Ett bussdäck väger omkring 110 kilo och det krävs också utrustning dimensionerad därefter för att få av och på däcken. En skaplig domkraft och en rejäl mutterdragare till exempel.

– Det tar ungefär 40 minuter att byta alla däck på en buss och när det är som mest att göra på hösten hinner man med sju bussar om dagen om man skyndar sig.

Och bussdäck är en hel vetenskap. Det går inte att slänga på vad som helst på fälgarna.

– Med de här däcken håller man inte på med bromsprov och undanmanövrar och sådant utan man tittar hellre på bränsleekonomi och slitagebild när man väljer däck, förklarar Ralf.

Företaget han arbetar för heter Däckab och finns på flera platser i södra delarna av Jämtlands län och Hälsingland. De är specialiserade på tunga fordon och Ralf själv har skött däcken på länets bussar i sju år vilket har gett en del ovärderlig detaljkunskap. Till exempel vad som fungerar bäst för att inte bli stående i snömodd längs linje 611 mellan Oviken och Svenstavik.

– Man lär sig till slut vilka busslinjer som behöver en viss typ av däck. Det är skillnad på en buss som går ner till Mora varje dag jämfört med stadsbussarna.

Är det verkligen sådan skillnad, är det inte bara ett däck?

– Nej, man kan till och med märka skillnad på slitaget om det är en torr och varm sommar eller en blöt och regnig, säger Ralf Norum, länets meste bussdäcksbytare.