Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halva priset ska locka fler åskådare till Z-hallen

/
  • Erik Englund och hans ÖHC har svårt att dra publik, liksom övriga lag i hockeyns division 1 B. Serien är sämst i Sverige med 216 åskådare per match och går mot trenden då alla andra division 1-serier ökat sitt publiksnitt den här säsongen.   Foto: Johan Axelsson

Intresset ökar för samtliga division 1-serier.
Utom en.
ÖHC:s och Näldens serie går mot trenden och redovisar det sämsta publiksnittet i svensk division 1-hockey: 216 åskådare per match.

Annons
Med sju omgångar kvar av grundserien slåss hela fem lag om de två återstående platserna i allettan. LN 91, KB 65, Kovland, Hudiksvall och Härnösand skiftar ständigt plats i tabellen, alla slår alla – till och med överlägsna serieledaren Östersund Hockey.
Spännande?
Det tycker inte publiken.
Den här vintern har bara 216 åskådare i snitt tagit sig till hallarna i division 1 B, vilket är sämst i Sverige.
Publiktappet går dessutom mot konjunkturen, då intresset ökat för alla andra division 1-serier i systemet. Division 1 F, den sydligaste ettan, har till exempel förbättrat snittet från 632 till 905 personer per match den här säsongen.
– Ja, vad ska man säga? Många av lagen i vår serie har ett klent underlag publikmässigt. Antingen är klubben från ett mindre samhälle eller så är laget klar "tvåa" i sitt distrikt, som KB 65 gentemot Modo eller Härnösand gentemot Timrå, säger Kjell-Åke Andersson i Östersund Hockey.
– Men jag tror nog att bristen på förnyelse är den största boven i sammanhanget. Serien kan bli både bättre och jämnare, men är det alltid samma lag som spelar år efter år så upplevs det ändå som en transportsträcka.
Som ett experiment väljer nu ÖHC att sänka biljettpriset till hälften inför onsdagens hemmamatch mot Ånge.
– Vi får se vilken effekt det kan tänkas få, någonting måste man ju testa och alla idéer är välkomna. Men även om vi inte längre budgeterar några publikintäkter så håller det inte med fritt inträde i längden. Någonstans måste vi hitta pengar till domarkostnaderna också (65 000 kronor hittills i år).
Lagom till den betydligt attraktivare Allettan blåser Östersund Hockey däremot nytt liv i "enkronasmatchen", där ett antal företag sponsrar klubben med en krona för varje åskådare. Denna gratismatch blev en succé förra säsongen, då 1 800 personer fyllde Z-hallen för att se ÖHC–Kiruna och samtidigt stötta föreningen.
– Det blir inga större förändringar i år, vi väljer den första hemmamatchen mot Kiruna, Asplöven eller Piteå i Allettan. Vi började sälja in matchen redan i går, den är så viktig för oss att vi inte har råd att misslyckas med arrangemanget, säger Kjell-Åke Andersson.
– För så här är det: desto längre grundserie, desto kortare alletta. Det är följdproblemet med ett serieupplägg där höstsäsongen slutar en bit in i januari. Vi får en väldigt begränsad attraktiv exponeringstid och det är varken bra för oss eller produkten i stort.

Mer läsning

Annons