Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallå där …

/

… Ola Sundell, m, riksdagsledamot från Jämtlands län, som lagt ut en film på Youtube för att nå ut till väljarna i EU valet.

Annons

Ola Sundell gör en Obama. USA:s president, Barack Obama, använde nya sätt att nå ut till väljargrupper i sin valkampanj i det amerikanska valet i fjol. Många svenska partier och politiker tar efter. De använder så kallade sociala medier som Youtube, Facebook och Twitter, inte minst för att locka väljare i EU-parlamentsvalet 7 juni.

Hur kom du på detta?

– Det var min politiska sekreterare som gjorde det.

Varför har du spelat in filmen och lagt ut den på Youtube?

– Det är ett enklare att spela in en film än att sitta och skriva en massa.

Vill du nå en särskild målgrupp i och med filmen?

– Ja, det är klart. Yngre människor är mer frekventa i det sammanhanget.

Använder du andra verktyg på internet för att nå ut till allmänheten?

– Nej det här är första steget. Jag tror till exempel inte på att skriva bloggar, jag tror inte att så många orkar läsa det.

Är det viktigt med nya vägar för att nå ut till väljarna?

– Ja, det är det. Många finns på internet, säger Ola Sundell.

I filmen uppmanar Sundell till att gå till EU-valet och rösta på Saila Quicklund, moderat från Frösön, som är en av partiets kandidater.

Mer läsning

Annons