Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grusspelare med grava brister

Uppdaterat utseende, mer utrustning och trevligare att åka i. Men Dacia glömde det viktigaste i nya Duster - säkerheten. Tre stjärnor av fem i Euro Ncap:s krocktest kan endast ses som en varning: Köp inte!

Annons

Egentligen är det märkligt hur Dacia Duster lyckas få så dåligt resultat när märket ingår i Renault/Nissankoncernen där fem stjärnor är en självklarhet.

Duster lanserades 2010 som en budget-suv. Den billigaste versionen säljs för strax under 100 000 kronor. Och man får fyrhjulsdrift för så lite som 129 900 kronor. Det finns inga konkurrenter som har den prislappen. Men de är å andra sidan säkrare.

Även om Duster numer har antisladd som standard är krocksäkerheten ändå dålig. Vuxenskyddet fram är undermåligt. Fotgängarskyddet får sämst betyg i krocktestet Euro Ncap - Duster är inte bilen man vill bli påkörd av.

Trots det är den Dacias bästsäljare och tillverkaren hoppas på en procents marknadsandel nästa år. Den testade versionen är också den som svenskarna väljer, 1,5-liters diesel med fyrhjulsdrift och den högsta utrustningsnivån för 154 900 kronor.

Högsta utrustningsnivå låter kanske lyxigt, men i en Duster handlar det om saker som brukar vara standard: centrallås, ställbar ratt, höjbart förarsäte och radio. Luftkonditionering ingår också. Om man däremot lockas av lägstapriset 99 900 kronor får man en avskalad bil helt utan finesser. Handvevade sidorutor är en sak, men även yttertemperaturmätare saknas och nu under vintern skulle eluppvärmda framstolar göra livet behagligare. Den billigaste varianten är dessutom tvåhjulsdriven.

1,5-liters dieselmotorn med 110 hästkrafter passar bilen riktigt bra. Nu finns även en sexväxlad manuell låda vilket behövs då motorn gärna varvar och ljudnivån tidigare var störande hög. Lite extra isolering och en till växel gör det nästan behagligt inne i kupén.

I högre hastigheter blir varvtalet en aning högt och ljud från däcken och övrig trafik tränger in i kupén. Men bilen går bra, den är lagom mjuk i chassi, växellåda och styrning. Man får vara bestämd när det ska växlas - rejäl gas, i med nästa växel och ny gas.

Interiören är ny, om än fortfarande med svart hårdplast och reglage som känns några generationer för gamla. Men trots det omoderna utseendet går det att få pekskärm, navigation och bluetooth.

Förutom priset är det fyrhjulsdriften som lockar. Den har tre lägen: auto, enbart framhjulsdrift och lock-läge. I auto sköter bilen allt själv och fördelar drivningen automatiskt. I lock-läge låser man fyrhjulsdriften 50/50 fram och bak och ettans växel funkar som en lågväxel.

Dacia Duster är robust och så länge som säkerheten inte är högre gör den sig bäst i lägre hastigheter, kanske på grusvägar med släp där rejäla tag krävs och designade detaljer är onödiga.