Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gripande berättelse om ett konstnärsöde

Annons

Recension

Knud den store. En roman om min far

Av Hanne-Vibeke Holst

(Bonniers)

Mest uppmärksammad har hon blivit för de de tre romanerna "Kronprinsessan", "Kungamordet" och "Drottningoffret", som alla filmatiserats och sänts i svensk TV. Men danskan Hanne-Vibeke Holst är en mångsidig författare, som också skrivit barnböcker, teaterpjäser och kvinnohistoria bland annat. Nu har hon skrivit en roman om sin far, den danske författaren Knud Holst Andersen och hans självförbrännande liv i litteraturens tjänst – och som familjefar.

Det har blivit en mastig litteratur- och familjekrönika på drygt 500 sidor med ett heltäckande om än i sina delar fiktivt porträtt av den danske modernistlyrikern och novellkonstens mästare, som i produktivt nit också skrev barnböcker, TV-manus och tidningsartiklar, men snart – och med alkoholens hjälp – brände ut sig.

Hanne-Vibeke Holsts roman formar sig samtidigt till ett brett och detaljrikt tidsdokument från kulturlivets Danmark under några decennier av 1900-talet. Hon följer pojken Knud från hans inträde i livet som son till det fattiga lagårdsskötarparet Herdis och Edvard, genom skolgång och tonårsuppror, svärmiska förälskelser och de första trevande diktförsöken. Det är lite omständligt och detaljrikt, men ger samtidigt ett fint nyanserat porträtt av en författare in spe.

För Knud Holst är tidigt på det klara med att han ska bli författare. Och när han debuterar med diktsamlingen "Dementi" är det ett genombrott som får hela det litterära Danmark att rista. Snart är Knud Holst en Klaus Rifbjergs och Leif Panduros jämlike, där han gör sina piruetter på den danska parnassen.

Vid det laget har han också ingått äktenskap med den ursprungliga lärarkollegan Kirsten, som snart ska bli hans författarkollega. Det berömda författarparet i Lökken ska med tiden få uppleva både litterära triumfer och svåra personliga nederlag. Svartsjuka, otrohet, skrivkramp,alkoholism och stora ekonomiska skulder kantar deras vardag och slutligen är skilsmässan oundviklig. När Kirsten bryter upp och lämnar äktenskapet har hon precis inlett en egen litterär karriär medan Knud gått ner sig i svår alkoholism. Vittnen till tragedin är de tre döttrarna, varav Hanne-Vibeke nu alltså själv nedtecknat sina minnen och andras vittnesmål i en gripande och utlämnande berättelse om konstnärsskapets stundom höga pris och svåra utmaningar, både för konstnären själv och den närmaste omgivningen. En oupphörligt fascinerande berättelse har det blivit om ett inte alltför ovanligt konstnärsöde.

Knud Holst var född 1936 och nådde vad han själv kallade nollpunkten i augusti 1995.