Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Green cargo gläntar på dörren till fortsatt tågtrafik i Jämtland

Green cargo har inte stängt dörren helt för fortsatt godstågtrafik i Jämtland. Nästa vecka ska företrädare för bolaget träffa representanter från Östersunds kommun.

Annons

Den 12 augusti avslöjade Länstidningen att det statliga transportbolaget Green cargo hade beslutat att kraftigt minska sina godstransporter på järnväg i Jämtland. Beslutet fick många lokala politiker och företrädare för näringslivet att reagera.

Riksdagsledamot Per Åsling (C) var en av de som reagerade och ansåg att Green cargo agerade kortsiktigt. Och i går hade han fått uppfattningen att Green cargo backade från det tidigare beslutet.

– Ordförande har sagt till mig att nu backar man och nu ska man träffa berörda och därefter bestämma hur man gör framöver.

Men Green cargos ledning vill dementera Per Åslings uppgifter.

– Riktigt så skulle inte vi se på saken. Vi ska träffa företrädare för kommunen och länsstyrelsen och vi för en dialog med kommunen, men om det inte kommer upp några ändrade förutsättningar med andra volymer så blir det som vi planerat, säger Mats Hollander, informationsdirektör på Green cargo och fortsätter:

– Vi har inte stängt dörren helt men det måste till förändrade förutsättningar. Det handlar inte bara om att vi har dålig lönsamhet utan att vi faktiskt går med förlust. Tågen är bara fyllda till en femtedel från Östersund. Vi kanske inte skulle behöva 100 procents fyllnad men man måste i alla fall upp åt det hållet.

Att Green cargo skulle driva godstrafik med förlust är inte att tänka på enligt Mats Hollander.

– Pengarna måste ju ut till löner, banavgifter, investeringar och så vidare. Och det är ingen annan kund i någon annan del av landet som är beredd att betala utan vi måste försöka hitta lönsamhet i varje region.