Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gör oss tågberoende

Annons

En enda flygresa mellan Stockholm och Göteborg motsvarar klimatutsläppen från 75 000 tågresor. Ändå är tågresan både dyrare och mindre pålitligt. Hur är det möjligt?

Den svenska tågtrafiken har i årtionden fått leva med eftersatt underhåll och nödlösningar. Följden har blivit förseningar, inställda tåg och väldigt litet förtroende för det mest klimatsmarta sättet att resa i vårt vidsträckta land.

Trots detta ökar tågresandet och människors vilja att låta sitt resande vara en del av lösningen på klimatkrisen är rekordhögt. Nu om någonsin borde politikerna inse vilken fantastisk möjlighet det vore att göra Sverige till ett järnvägsberoende land.

Inför söndagens val har vi därför ställt frågan till alla partier om det är beredda att investera 20 miljarder i nyinvesteringar i järnvägen.

Siffran är baserad på det scenario som den statliga Kapacitetsutredningen sade skulle behövas för att nå klimatmålen som samma politiker har bestämt. 40 miljarder per år landar summan på om alla projekt som skulle kunna genomföras till 2030. Till detta kommer drift och underhållskostnader på minst 10 miljarder per år. Så eftersatt är järnvägen idag.

Vår fråga om 20 miljarder är alltså mindre än hälften av det som skulle behövas för att nå ett klimatsmart transportsystem.

Bland riksdagspartierna svarar bara ett, Miljöpartiet, att man satsar den summan årligen. Socialdemokraterna kommer inte upp i de siffrorna på nybyggen, men satsar ändå en miljard per år mer på underhållet de närmaste tio åren. Vänsterpartiet avsätter 18 miljarder.

Allianspartierna vill alla satsa mer än idag och därför var det glädjande att man valde att presentera en storsatsning i Almedalen i somras. Med hjälp av offentliga och privata investerare vill man satsa 400 miljarder fram till 2035. Det finns dock en hake, när projekten inleds är mycket oklart och man satsar inte mer av statsbudget än tidigare för att sätta fart på investeringarna under denna mandatperiod

En historisk satsning på underhåll och nybyggnation av järnvägen skulle kunna bli nästa samhällsprojekt att samlas kring vilket också skapar jobb som gör världen bättre. Stödet hos väljarna att resa klimatsmart med tåg överträffar alltid prognoserna. Nu krävs riktigt kraftfulla investeringar för att möte upp människors efterfrågan och ta igen år av uteblivna investeringar.

I fallet med järnvägen finns det idag alla förutsättningar att nå en blocköverskridande överenskommelse för lång tid framöver. Stödet för kraftiga satsningar är stort. Näringslivet vill ha stabila spelregler för att våga satsa på järnvägstransporter. Och klimathotet är det som oroar väljarna allra mest inför framtiden.

Manegen är krattad för de politiker som vill göra oss järnvägsberoende.

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel