Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Golf på spanska heter Leon

Volkswagens spanska syskon Seat har skapat ett fräckt alternativ till fyrhjulsdrivna Golf Sportscombi. Den är baserad på i stort sett samma byggklossar och har samma drivlina. Så för den som vill skilja sig från mängden finns nu Leon Sport Tourer 4Drive.

Annons

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, förkortat Seat, grundades 1950 sedan den spanska regeringen och sex banker ett par år tidigare träffat ett samarbetsavtal med italienska Fiat. De flesta modeller som sedan producerades i Spanien var i stort sett något ommöblerade Fiat-bilar. Till och med Seat-emblemet såg ut som ett Fiat-emblem.

Samarbetet med Fiat sprack 1982 och redan samma år började Volkswagen Group lägga ut sina krokar. Seat fick ta hand om tillverkningen av VW Santana och VW Polo, och 1986 hade Volkswagen köpt aktiemajoriteten i Seat och i princip tagit över rodret. I dag tillverkas enbart VW-bilar i Martorell, men de är designade i Spanien och har Seats emblem.

Samma plattform

Det senaste tillskottet i Seat-familjen heter Leon ST, där de två sista bokstäverna står för Sport Tourer. På svenska säger vi kombi. Nu kommer den med fyrhjulsdrift.

Bilen är byggd på samma MQB-plattform (Modularer Querbaukasten) som VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia. Plattformen kan alltså moduleras på både längden och bredden för att passa till olika bilmodeller. Liksom Golf Sportscombi är Skoda Octavia Combi teknisk sett samma bil som Seat Leon ST, men har inte alls samma mått och heller inte samma körkaraktär.

Sportigt syskon

Seat är det sportiga syskonet i familjen medan Skoda är den praktiska laståsnan. VW är en kombination av båda. Alla tre använder fyrhjulsdrivningsteknik från svenska Haldex, och gemensamt är också att de motorstarkare versionerna har försetts med en multilänkaxel bak medan övriga har en enklare torsionsaxel. Det gäller också de fyrhjulsdrivna versionerna och alltså även den bil jag kör. Men det är nog inte den man ska skylla på för att så mycket buller från hjulen tränger in i kupén. Både Skoda och framför allt VW, med samma hjulupphängningar, är helt enkelt bättre ljudisolerade.

Fyrhjulsdrift går än så länge bara att få i kombination med dieselmotor på 105 alternativt 150 hästkrafter. Vår bil är också försedd med led-strålkastare, som kostar 9 400 kronor extra, och ett FR-paket för 5 800 kronor. Med tanke på att FR står för Formula Racing kanske man förväntar sig ett något häftigare tillskott än regnsensor, parkeringssensorer och automatiskt avbländbar backspegel. Jo, 17-tumshjul också - med 45-profildäck som förstärker bullret i kupén. På dåliga vägar blir det också rejält stötigt.

Ingen DSG

Spanjorerna har valt att prioritera en mer sportig karaktär, även om det är svårt att sätta fingret på vad just det innebär i fallet Leon ST, annat än det kaxigare utseendet och att den inte är lika bekväm och rymlig som syskonen från Skoda och VW. Att jag inte nämner Audi A3, som också är byggd på samma plattform, är för att den inte finns som kombi.

Av någon obegriplig anledning går det inte att få den här bilen med dubbelkopplingsväxellådan, DSG, som onekligen hade kunnat krydda körupplevelsen lite extra. Möjligen finns det en nedärvd uppfattning om att bilkörning blir sportigare om man får rycka i en spak?

Nästan identiska

2,0-litersdieseln i testbilen är en beprövad trotjänare, här med 150 hästkrafter. Det finns också bensindrivna TSI-alternativ på 110, 125, 150 och 180 hästar, men dessa går inte att få i 4Drive-utförande.

I valet mellan de tre tekniskt sett nästan identiska kombisyskonen i VW-familjen kan man sammanfattningsvis konstatera att VW Golf 4Motion är det dyraste med ändå ekonomiskt tryggaste alternativet, Skoda Octavia 4x4 det mest praktiska medan den som vill ha den roligaste och kanske snyggaste varianten tar Seat Leon ST 4Drive.

Rolf Gildenlöw/TT

rolf.gildenlow@tt.se