Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Godta inte planerna på fjärrstyrning av flygplatsen

Åre Östersund flygplats kommer att fjärrstyras från Arlanda om några år.

Teknikskiftet är redan på gång. Nästa år invigs världens första nybyggda flygplats utan flygledartorn i Sälen.

På lång sikt kommer vi att få vänja oss vid att landa på flygplatser som har master med kameror i stället för flygledare.

Det finns kan finnas vissa uppenbara fördelar med tekniken. Det uppges bli billigare att driva flygplatser och förhoppningsvis billigare att flyga.

Det försvinner jobb från Frösön och andra orter som förlorar sina flygledare. Men blir det lättare att behålla små flygplatser på mindre orter.

Det är alltså inte självklart att tekniken är dålig ur ett regionalpolitiskt perspektiv.

När det gäller försvar och säkerhet är det annat.

Att samla känsliga anläggningar på ett fåtal ställen rimmar dåligt med planeringen för ett nytt totalförsvar. En cyberattack mot Arlanda skulle kunna slå ut flygtrafiken i hela norra Sverige.

Samtidigt hävdar Luftfartsverket att det växande terrorhotet tvärtom är ett argument för fjärrstyrning eftersom det går snabbare och lättare att ersätta en mast som sprängts i luften än ett flygledartorn.

Men Luftfartsverkets roll är kluven. Verket lyder visserligen under näringsdepartementet, och huvuduppgiften är att tillhandahålla en "säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst", men det är inte bara statlig myndighet utan också ett affärsverk.

Sommaren 2016 bildade Luftfartsverket ett gemensamt bolag tillsammans med försvarskoncernen Saab. Tillsammans ska de utveckla och sälja fjärrstyrda flygledningssystem.

Saab är världsledande på området. Det är deras tekniker som har utvecklat fjärrledningssystemet och det gäller att behålla tätpositionen. Världsmarknaden är vidöppen. USA vill rädda sina regionala flygplatser och Kina planerar att bygga 250 nya.

Luftfartsverket och Saab har med andra ord mycket pengar att tjäna på en ny, obruten världsmarknad.

Därför är Luftfartsverket ingen oberoende, opartisk myndighet i sammanhanget.

Det som gör beslutet om Frösöns flygplats oroande är att det har forcerats fram under stort hemlighetsmakeri. Kritik har hemligstämplats, exklusiva VIP-middagar har påmint misstänkt mycket om mutor.

Svenska pilotföreningen, som inte fått delta i planerna, har varnat för att genomföra så stora förändringar på så tunt underlag.

En löntagarkonsult har bedömt att den långsiktiga kalkylen bygger på att en ensam flygledare ska styra trafiken vid två flygplatser samtidigt. Det har aldrig prövats tidigare och säkerhetsexperter varnar för riskerna.

Kombinationen oprövad teknik och vittring på pengar kan bli farlig. Särskilt om vinstkalkylen hänger på att man är först i världen med att lansera sin uppfinning och sälja den.

Alla dessa tecken ser vi runt fjärrstyrningsprojektet. Det är oroande.

Det är givetvis bra för Sverige om svenska innovationer blir exportsuccéer. Men det får inte ske till vilket pris som helst.

Det regionalpolitiska kortet kanske inte går att dra i frågan, även om Frösön riskerar att förlora arbetstillfällen. Men det finns andra argument för att länets politiker nog bör fortsätta motsätta sig planerna.