Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Godstrafiken på järnväg räddas med nytt avtal

Genom ett samarbete med Inlandståget AB, som är dotterbolag till Inlandsbanan, och godstransportören Green Cargo räddas godstrafiken på järnväg i länet.

Annons

De låga godsvolymerna innebar som LT tidigare skrivit att godstransporterna på järnväg var på väg att läggas ner, eftersom Green Cargo körde tågen med förlust.

– Nu blir det utvecklings istället för avveckling, sammanfattar Ulf Eliasson, vd för Inlandsbanan.

– Vi tror det här kommer att fungera bättre. Inlandståget finns närmare kunderna och vi hoppas att de har möjligheter att öka godsvolymerna, säger Mats Hollander, kommunikationschef på Green Cargo.

Lösningen innebär att Inlandståget blir lokal säljare och transportör åt Green Cargo i länet. När godsvagnarna kommer till Ånge tar Green Cargo över frakten därifrån.

– Mest intressant är att vi har kundkontakter på godssidan i stort sett dagligen. Vi ser möjligheten att öka godsvolymerna på järnväg till bra priser med den här lösningen, enligt Ulf Eliasson, vd på Inlandsbanan AB.

Avtalet beräknas vara värt 10-12 miljoner för Inlandståget AB i omsättning, inkluderat tågdragning och växling.

– För vår del är det jättebra med en partner som Green Cargo. Tillsammans kommer det att gynna både oss och de kunder som finns i Jämtland, säger Hans Jonsson, operativ chef på Inlandståget och den som ska se till att godsvagnarna från länet fylls framöver.

Siktet är inställt på ett långsiktigt avtal. Det är uppsägningsbart vid brist på godsvolymer.

– Det här är också en signal till företagen i området att nu har ni chansen att etablera en fortsättning, konstaterar Mats Hollander på Green Cargo.