Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Globalt jätteföretag väntas bli ägare till Fjällbrynt

Foodmark Sweden väntas bli ny ägare av Fjällbrynt. Därmed blir det lilla jämtländska bolaget en del av den globala jätten Unilever med totalt 163 000 anställda.

Annons

Milkos ledning har sedan en tid tillbaka bekräftat att mejerikoncernen ska sälja sitt dotterbolag Fjällbrynt. Anledningen till försäljningen är att Milko behöver få in pengar för att täcka de stora kostnader som uppstått när bolaget genomfört ett antal stora besparingsåtgärder.

Milkos vd, Göran Henriksson, har tidigare uppgett att det funnits flera intresserade köpare av Fjällbrynt. Men Länstidningen har nu från säkra källor fått uppgift om att bara en intresserad köpare kvarstår och att affären snart kan vara avslutad.

Den kvarvarande köparen är Foodmark Sweden AB, som bland annat saluför varumärkena Rydbergs och Gottfrids Charkuteri. Om Fjällbrynt säljs till Foodmark Sweden så kommer det jämtländska bolaget att bli delägt av ett av världens största företag.

Foodmark Sweden ägs av den norska livsmedelskoncernen Agra som i sin tur ägs av Unilever och familjen Heje. Unilever finns i 170 länder och omsatte förra året knappt 40 miljarder euro eller 371 miljarder kronor. Bolaget äger bland annat kända varumärken som Knorr, GB Glace och Lipton.

Försäljningen av Fjällbrynt är enligt uppgifter inne i ett känsligt skede och ingen av de inblandade parterna vill uttala sig offentligt. Milkos vd Göran Henriksson har sagt att han inte kan gå in på vem som ska köpa bolaget. Även på Foodmark Sweden är frågan känslig. Bolagets vd Peter Sandgren dementerar inte uppgifterna om att Foodmark Sweden förhandlar med Milko men bekräftar inte heller.

– Det kan jag inte kommentera, säger han kort när LT ringer upp.