Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Glatt och fuktigt för vinterrallyt

Relativt lugnt och koll på det mesta.

– Men det senaste dagarnas blidväder har inte förbättrat läget direkt, säger tävlingsledaren Sverker Jonsson som räknar med isiga och fuktiga vägar under rallyt.

Annons

Men det innebär inte på något sätt att Jonsson och de övriga i organisationen för Östersund Winter Rally känner sig pressade.

– Vi har jobbat med underlaget hela hösten och har mycket fina vägar på landsbygden. Lite mer snö hade varit önskvärt, men blir det bara nattkallt så kommer underlaget att bli riktigt bra eftersom det fortfarande är kallt i marken. Som det ser på prognoserna så är jag bara lite orolig när det gäller vädret, säger Jonsson.

På tisdagsmorgonen var 96 ekipage anmälda.

– En mycket bra siffra. Kul också med den unge ryske föraren Vasilyy Gryazin som har kapacitet för att åka riktigt fort, säger Jonsson.

Gryazin och co-drivern Dmitry Chumak kör i Super 2000 klassen i en Ford Fiesta S2000. I 4WD återkommer fjolårssegraren Mats Jonsson, Forshaga MC tillsammans med kartläsaren Johnny Johansson i en Ford Ecort WRC.

Jonsson som fyller 57 i höst är minst sagt en levande rallylegend med sina 17 SM-titlar och seger i Svenska Rallyt.

– Vi tar väl ett år i taget. Men fortfarande är det skoj och när det går bra så blir det extra roligt också, svarade Jonsson efter fjolårssegern på frågan hur länge han tänker fortsätta på hög nivå.

Rallyt startat på fredag kväll med SS1 i Lillsjöhögen och SS2 på Campus i Östersund.

– Campus sträckan som vi kortat av lite jämfört med i fjol är en kul grej. Men samtidigt känns det som att vi i framtiden måste göra en arenasport av rallyt och kunna bjuda publiken på fullfarts rally, säger Jonsson.

Inom tävlingsorganisationen spånar man hela tiden på nya grepp inför framtiden. Men tanke på att köra en specialsträcka på Storjöns is, som det pratades om under fjolåret, har man skrotat.

– Det känns som en chansning som inte skulle gå hem med tanke på klimatförändringen. Då skulle vi ha kört rallyt minst en vecka tidigare, men inte ens det skulle garantera att vi klarat oss från dubbelisar, säger Sverker Jonsson.

Lördagens sex sträckor av görs i tur och ordning i Väster-Kälen, Glösa, Gällsåsberget, Bölesbodarna, Sjöarsjön och Husås.

Fina publikplatser finns i Väster-Kälen, Gällsåberget och Sjöarsjön.