Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Glädjen når inte landsvägen

Körglädjens år. Det är Subaru Nordens motto för 2014, och vad passar bättre än att lansera märkets starkaste motor ihop med Subaru WRX STI - en lättkörd och pigg bil som passar bäst på bana.

Annons

Den här bilen motsäger hela bilindustrin som jobbar för låga utsläpp, moderna säkerhetssystem och intelligent teknik som kan allt från att spela musik till att visa närmaste matställe. Subaru WRX STI är nämligen ganska omodern i sin inredning, saknar aktiva säkerhetssystem och har inte heller senaste infotainmentsystemet med appar och liknande. Men körglädje har den.

En 2,5-liters boxermotor med turbo som kräver riktigt höga varv för att ge rejält med kraft från de 300 urstarka hästkrafterna, ett motorljud som är som musik och permanent fyrhjulsdrift som är en självklarhet när det står Subaru på bilen.

Vi testar bilen på en kort och kurvig bana där både långa svepande bredställskurvor och knixiga hårnålar finns med, allt för att WRX STI ska få visa hela registret.

Styrningen är stenhård men direkt, och kräver endast ett lätt handlag för att lyda in i kurvorna. Bilen ligger som klistrad mot vägbanan, lyssnar till förarens iver och förlåter varje felväxling eller missbedömning av gasen och tar oss ändå genom kurvorna och styr oss dit vi ska. Den är imponerande lättkörd men har ändå den råa brutala känslan där man får den kraft man förtjänar efter hur mycket gas som ges. Och vilken kraft.

Den hårda växellådan behöver en bestämd hand, men efter rejält med varv och en uppväxling kommer kraften som en hästspark, och knappt hinner vi njuta av accelerationen förrän nästa kurva kräver rejäl broms. WRX STI fixar galant både styrning och broms samtidigt och vrålar mullrigt härligt vid nedväxling och ny gas.

Så här skulle vi kunna hålla på i evighet, varv efter varv, men tyvärr ingår inte bana i tillvalslistan och WRX STI kommer mestadels att leva på helt vanlig landsväg. Här är bilen inte lika körglad. På landsväg blir den bullrig och tar in ljud från däck, trafik och vind. Den är hård över ojämnheter och bör definitivt hålla sig borta från kökörning. Låga varv är inte bilens styrka. Visserligen har den tre körlägen som föraren väljer med en knapptryckning. Då ändras gasresponsen och växelpunkterna för att passa i olika miljöer.

De skålade sportstolarna är perfekta på bana eftersom de håller föraren på plats, men är även bekväma till vardags och ger åtminstone lite sportig känsla på väg till stormarknaden. I Sverige säljs den även utan spoiler, då med ett paket med bland annat navigation, backkamera och nyckellöst system för 399 900 kronor. Bekvämare, modernare och med ett extra varv i rondellerna, kanske också lite körgladare.

Helena Lundberg/TT

feature@tt.se