Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Gjort en felaktig bedömning"

Både Eon och Telge Energi har börjat undersöka vad som har hänt och lovar att de kunder som tecknat avtal och inte är nöjda ska få ångra sig.

På Eon beklagar man det som har skett. De har varit i kontakt med säljarna och kunder i Bräcke kommun.

– Ingen av våra säljare hade uppfattat att någon inte skulle ha förstått men det är nog så att de har gjort en felaktig bedömning, säger Torbjörn Larsson, pressansvarig på Eon.

Han menar att de har rutiner för att säljaren ska förvissa sig om att kunden har förstått innebörden i avtalet.

– Men nu ska vi skärpa upp rutinerna rejält och vi kommer att ta kontakt med varenda kund som har skrivit avtal med oss i Bräcke kommun och även kontaktpersoner när så behövs för att förvissa oss om att var och en har förstått. De som vill annullera avtalet ska få göra det, säger Torbjörn Larsson.

Telge Energi bekräftar skriftligt att säljare har varit på plats i Bräcke.

– Nu får vi kartlägga vad som faktiskt hänt, det verkar vara flera olika uppgifter i omlopp, säger Anna Albinsson, kundchef på Telge Energi.

Telge Energi har varit i kontakt med den kommunala bostadsförmedling.

– Om någon känner sig lurad eller har tecknat ett avtal de inte vill ha så kommer vi hjälpa dessa kunder med mer information eller att de kan ångra sina avtal, säger Anna Albinsson.