Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gjord för el

Nu laddar franska Renault för att få kontakt med täten i elbilsrallyt. Nya Zoe är ingen elektrifierad standardbil utan redan på ritbordet designad som en elbil. Men mycket av tekniken känns igen från Nissan Leaf.

Annons

När Renaults chef Carlos Ghosn 2008 deklarerade att man skulle utveckla en europeisk elbil för masstillverkning i franska Flins-sur-Seine hade han redan kommit halvvägs på andra sidan jordklotet - i Yokohama var nämligen Nissan redan i stort sett klara för att starta serietillverkningen av elbilen Leaf.

Och eftersom Nissan ingår i en allians med Renault heter chefen för det japanska bilföretaget sedan 2006 - just det, Carlos Ghosn.

Även om Zoe innehåller en hel del ny och patenterad teknik så är det nog det nya greppet att sälja bilen utan batterier som lockar flest nya presumtiva köpare. Det sänker nämligen inköpspriset radikalt och dessutom slipper bilägaren oroa sig över det som många uppfattar som elbilens svagaste länk och den enskilt dyraste komponenten.

Batterierna hyr man i stället och avgiften sätts efter hur långt man förväntas köra. Exempelvis 799 kronor per månad för en årlig körsträcka på 1 250 mil. Till det kommer kostnaden för el. Beroende på effekten hos laddningsstationen tar det allt från 30 minuter till nio timmar att fylla batterierna, och bilen känner själv av vilken effekt som gäller och om det är ett eluttag med enfas eller trefas. Laddningssystemet i bilen går också att ställa in så att det aktiveras mellan vissa klockslag, exempelvis nattetid när elpriset är som lägst.

Enligt den nu gällande europeiska körcykeln (NEDC) ska det gå att köra 21 mil med Zoe när batterierna är maximalt laddade. Fast den stämmer i vanlig ordning inte särskilt väl överens med verklig körning och fransmännen anger själva en räckvidd på max 10-15 mil. Väderleksförhållanden och körstil har förstås stor inverkan, på elbilar som på vanliga bilar, men det blir tydligare här. Eftersom konkurrenternas angivna körsträckor stämmer minst lika dåligt tar jag för givet att Zoe ändå har den bästa räckvidden i klassen.

Det finns en indikator i bilen som bokstavligen lyser dig rakt i ansiktet för att tala om hur energismart du kör. Bakgrundsfärgen på instrumentpanelens bildskärm ändras nämligen efter körstilen: Grönt för ekonomisk körning, blått för normal körning och lila för en aktiv och energislösande körstil. Det blir snabbt lite av en sport att försöka "måla" bildskärmens grön.

Precis som andra moderna elbilar återvinner Renault Zoe bromsenergi vid fartminskning. När du släpper gasen "vänder" elmotorn och börjar arbeta som en generator. Rörelseenergin återgår till batteriet i stället för att omvandlas till värme i bilens bromsskivor.

Sammanfattningsvis är Zoe kul och tyst att köra och snäll mot miljön, till en milkostnad som med batterihyran är minst en krona högre än för syskonbilen Renault Clio med trecylindrig miljöbilsklassad bensinmotor. Dessutom är Zoe drygt 60 000 kronor dyrare än nämnda Clio. Och då kan man ju undra - om nu inte de dyrbara litiumjonbatterierna ingår i nybilspriset, vad är det då som gör Zoe så mycket dyrare än Clio?

Rolf Gildenlöw/TT

rolf.gildenlow@tt.se

Annons