

Anspråkslösa Hyundai Getz är bränslesnål, har få modellfel och hyfsade kupéutrymmen för sin storlek. Slipper du undan kamremsbyte förbättras dessutom ägarekonomin.
Hyundai Getz är en av många modeller i småbilsklassen. Helt rätt enligt senare års trendmätare; liten, kompakt och relativt bränslesnål, dessutom lätthanterlig i trånga trafikmiljöer. Ser man på tillförlitligheten, hur Getz står sig i jämförelse med Bilprovningens medelbil får modellen plus i kanten. Likadant är mitt omdöme vad gäller dess uppförande på vägen, även om testbilen emellanåt är lite skumpig. Testbilen, fordonsår 2003 och tagen i trafik sent 2004, når snart 7 000- milastrecket, den har en 1,3 liters motor på 82 hästkrafter och är på småbilsvis relativt snabb från start till 100 kilometer i timmen. Därefter har den betydligt svårare att behålla kraft.
Från att vara nästan ljudlös vid stillastående tränger motor- och vägljud in vid 3 500 varv och däröver på femmans växel. Även karossen tar en hel del vind.
Inget för långväxta. Jag hittar ganska bra justeringsmöjligheter bakom ratten (svårare för de allra längsta). Sittdynan är i kortaste laget, men går att höja/sänka och är vippbar framåt/nedåt. Ratten justeras tyvärr bara i höjdledd.
I Getz har baksätet prioriterats framför bagageutrymmet. Två vuxna av medellängd klämmer in sig men lastutrymmet är både grunt och smalt, det senaste på grund av skymmande hjulhus. Däremot tar bilen tillbaka några praktiska pluspoäng för det enkla sätt som baksätet fälls ihop och bildar lastgolv. Den ställbara lutningen av baksätets ryggstöd är ytterligare en finurlighet.
Smidiga instrument. Getz instrumentering är superenkel, testbilen har AC och elektriska fönsterhissar runt om som extra lull-lull. Instrumentbrädan är helgjuten och dess ovansida fungerar utmärkt som bord under fikarasten. Två mugghållare fram och en bak håller reda på kaffe och läsk.
Testbilen fungerar i stort sett mycket bra, är utrustad med krockkuddar för förare och passagerare samt sidokrockskydd. Getz är en anspråkslös kärra som visar sig vara mer än ett plåtskal med motor.
Hyundai Getz servas varje 1 500 mil eller varje år. Åtta servicetillfällen upp till och med 12 000 mil kostar drygt 30 000 kronor. I summan ingår kamremsbyte (8 200 kronor inklusive service), vars bytesintervall är 9 000 mil eller sex år.
Rostskyddet är medelbra, få yttre plåtskarvar, motorhuvens skyddade framkant och bakluckans invärtes behandling är bra. Oskyddade fjäderholkar och plåttank kan vara riskpunkter.
Fotnot: I testerna används fordonsår som bygger på tillverkningsdatum/tagen i trafik i enlighet med Transportstyrelsens registeruppgifter. Testbilens fordonsår är 2003.
-
Hyundai Getz 1,3 GLS 2003Så här görs begagnattestet
Plus :
En bränslesnål liten kärra med skapliga kupéutrymmen. Enkel fällning av baksätet, vars ryggstöd också är justerbart.
Minus :
Dyrt att byta kamrem och katalysator hos märkesverkstad. Saknar antisladd
Miljö :
Bränsle bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,57
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (g/km) 136
Ekonomi :
Cirkapris (kr) 55 000* (testbilens pris: 65 000)
Skatt (kr) 900
Milkostnad (kr) 2 500**
Årlig kostnad (kr) 30 000**
Kamremsbyte (kr/intervall) 8 200/9 000 mil
Bromsskivor och belägg fram (kr, båda sidor) 3 500
Bromsbelägg bak (kr, båda sidor) 1 800
Spindelled (kr, båda sidor) 2 700
Länkarm fram (kr) 3 600 (f), stel
bakaxel(b)
Avgassystem (kr, utom kat) 5 400 (enbart katalysator 11 000)
Reparationer :
Stötdämpare (kr) 4 500 (f), 3 700 (b)
Koppling (kr) 6 400
Strålkastarinsats per styck (kr) 2 200
Teknik :
Effekt (hk) 82
Cylindervolym (cm3) 1 341
Växellåda M5
Vikt (kg) 1 080
Maxlast (kg) 420
Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 175/65/R14
Säkerhet* :
3-punktsbälte alla platser Ja/Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
ABS-bromsar (standard) Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja
Antisladdsystem Nej
Spinnreglering Nej
Euro Ncaps krocktest Fyra stjärnor Folksams olycksstatistik Saknas
* Priset för en enskild bil kan variera beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen.
Hyundai Getz är en modell i småbilsklassen som lanserades under senare delen av 2002. Den är 3,85 meter lång och konkurrerar med bilar som Citroën C3 och Volkswagen Polo, för att nämna några alternativ i klassen. Från början såldes Getz med både tre- och femdörrarskaross, men tredörrarsmodellen slopades 2004. Getz innerutrymmen är relativt goda. Baksätets ryggstöd är som vanligt delbart och fällbart men dessutom ställbart i olika lutningar. 2005 gjordes en smärre ändring av Getz som då bland annat fick bältespåminnare. Övriga modifieringar omfattade ny grill, nya strålkastare, nya klädslar och en något omdesignad instrumentering. Tre motorer har funnits: 1,1 liter, 1,3 liter samt 1,6 liter. 2006 utgick 1,3-litersmotorn och ersattes av en större motor på 1,4 liter. Hösten 2008 presenterades efterträdaren, Hyundai I20. Den nya modellen har en högre och rymligare kaross. Besiktningsresultaten är bättre än för medelbilen avseende modellrelaterade fel.
Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdöme som ges inkluderar den testade bilen, men även modellen i allmänhet baserat på fakta från bland annat Bilprovningen.