Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Generationsmöten och sökande kreativitet

Östersunds Konstklubb fyller 70 och ett urval ur samlingarna visas på Ahlbergshallen. På Drejeriet möter Elin Ståhls självbiografiska keramiska verk och på Härke Gunvor Karlstrands andligt sökande måleri

Annons

Ahlbergshallen

En äventyrlig tågresa förde år 1952 konstnären Bengt Lindström från södra Frankrike till Östersund för en utställning på länsmuseet. Ett exempel på hur han målade då visas nära ingången till Ahlbergshallen, konkretistiska ideal och en sval färgskala som påminner lite om Lennart Rodhes målning bredvid. Lindström var en ung okänd konstnär som ännu inte hittat den våldsamt expressiva ådran, inspirerad av Cobra-gruppen. Nära den gruppen stod Bram Bogart, som arbetade nästan skulpturalt med färg och duk. Hans verk där oregelbundna färgfält sammanbinds av en ormliknande figuration får representera detta stadium i utvecklingen. Nästa rum visar mer dämpade naturskidringar som Karl Axel Pehrsons litografi "Praetensis" från 1978. Idylliserande har han dukat upp naturen på ett stillebenliknande sätt. Filip Weiners etsning "Plåtslageriverksta'n" tycks ha inspirerats av Axel Fridells stämningsfulla miljöskildringar i halvdager, med ett stort fönster i bakgrunden.

En av konstklubbens satsningar på 40-talet var den kontroversiella Berta Hansson, som här är representerad med den ovanligt glada målningen "Spel och dans II". Primus Mortimer Pettersson var en annan kontroversiell konstnär, som köptes in av konstklubben redan 1947. Det är en ovanligt idyllisk och detaljrik målning med lite av Olle Olsson-Hagalund känsla. "Stad i rött" visar mer av Primus vanliga takter med eldröd himmel över ödslig bebyggelse. I samma rum visas ett av de senaste inköpen, Johan Nobells rosaskimrande "A painters diary I". Mad Max-associationerna hålls lite på avstånd i en relativt harmonisk bildberättelse. Picassos litografi "Den gamle kungen" är från 1959 och visar kung med uppvaktande kvinnor med något ormlikt över sig, men utan de tidigare perspektivförskjutningarna. Utställningens curator Jimmy Dahlberg berättar att det blivit kompromisser mellan favoriter, representativitet och estetik. En utställning hängd med omtanke, smak och känsla som visas fram till 23 mars.

Drejeriet

Ett byte av miljö Stockholm – Offerdal har för Elin Ståhl inneburit en kontemplativ konstnärlig utveckling. Ett inre sökande där uttrycken hänger nära ihop med biografin. Som utgångspunkt för utställningen "livstecken" är texter där jag utläser en privat tragedi och reaktionen på denna. Sammanhängande med dessa är verk i porslin, papperslera, raku samt fotolitografier. De ger olika aspekter på livet och avbildar ibland enskilda individer. Flera verk är placerade på speglar vilket ger ljuseffekter på väggarna och Ståhl berättar att hela utställningen kan ses som en installation. Organiskt formade verk samsas med mer symboliska. Uttalat buddhistiskt är "mandelträdet i din trädgård". De enskilda delarna är ofta enkla men sammantaget bildar utställningen en genomtänkt och gripande berättelse. Visas fram till 29 mars.

Härke Konstcentrum

Universum och sökandet efter en högre medvetenhet. Gunvor Karlstrands målningar har olika grad av abstraktion och symbolism. Ibland ser de ut som sattelitfotografier med klot som förfrämligande inslag. Ibland är det mer abstrakt och expressivt, med associationer till rymden eller till stadsvyer. Karlstrand är utbildad till expressiv konstterapeut och intresserad av myter, symboler och andliga frågor. Det märks i motivvalet som "Excalibur" och "De vises sten". Inför målningen "Närvaron" får jag associationer till beskrivningen av Gudspartikeln, den antimateria som förklarar universums tillkomst i Dan Browns bok "Änglar och Demoner". Här har vi en triangel i rymden, i botten av triangeln en atomliknande cirkel som präglas av rörelsedynamik. Cirkelformationer i trianglar kan placeras centralt och bilda ett öga, symbol för det allseende ögat, Gud. Placeringen i botten tyder istället på att den är grunden, starten. Jag hittar även det gyllene snittet, eller ett matematiskt förhållande mycket nära detta, mellan halva basens längd och höjden på triangeln. Karlstrand är alltså medvetet eller inte inne på samma talmystik som upptagit alltifrån de gamla egyptierna när de byggde Cheopspyramiden till Dan Brown i hans bok "Da Vinci-koden". En inspirerande utställning som visas fram till 23 mars.