Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gästkrönika: Operation nytänkande i coronatider

Eftersom spridningen av covid-19 verkar pågå under relativt lång tid framöver tror jag inte att restriktionerna vid arrangemang kommer att ses över. Med andra ord får jag sannolikt inte heller nästa år sälja mitt trähantverk och holkar på utemarknader, så nu har jag startat Operation nytänkande för att kunna försörja mig.

Eftersom utomhusförsäljning av hantverk stoppats, fastän man i den friska luften slipper trängas medan försäljning i trånga butiker med ibland usel ventilation får fortsätta, så ska jag undersöka om det är okej att bygga ett Attefallshus på tomten och starta en butik.

Får jag inte komma till kunderna får kunderna komma till mig. För att lyckas måste jag lösa några problem, bland annat måste jag lyckas locka kunder till min butik.

Det gäller att hitta på något som sticker ut, att locka med låga priser är inte speciellt nytänkande, det gör många. I och för sig skulle jag kunna göra tvärtom, annonsera på öppningsdagen att jag har skyhöga priser. Det skulle sticka ut men det är nog inte smart. Jag får nöja mig med att hålla låga priser som många andra.

Eftersom jag bor på landsbygden gäller det att vara extra smart för att locka kunder, att locka kunder i en stad där folk hela tiden springer runt är lättare. Där går det lätt att göra snabba klipp som affärsman. Jag skulle kunna hyra en tom butikslokal i centrum och skylta om att imorgon säljs det pizza, inklusive extra allt för en krona styck. När det nästa dag står en lång kö med vrålhungriga kunder utanför låser jag inte upp dörren. Istället har jag hyrt en korvvagn som jag har ställt upp bredvid butikslokalen och säljer min mat dyrt till de hungrande som blir tacksamma för den glade korvförsäljaren. Man får inte vara dum för då blir man kåsör!

Det är förstås inte schysst att göra så, men mindre schyssta är även stora företag. För en tid sedan bestämde frugan och jag oss för att ta ett mindre och billigare programutbud än det vi har haft i många år från en av de stora leverantörerna av satellitteve. Frugan ringde dem och resultatet blev att vi har samma programutbud men till ett betydligt lägre pris, det fick vi som gamla trogna kunder! Sådana affärsmetoder ska inte jag börja med, jag ska automatiskt ge trogna kunder lägsta priset.

Så mycket nytänkande är inte min huvudidé för att locka kunder till min eventuella hantverks- och holkbutik. Jag funderar på att slänga in ett säkert kort. Dragplåstret kan bli en loppis, det är poppis.

Anders ”Pidder” Pedersén