Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gästkrönika: De vill bara åt mina pengar

Jag vet att vi kan tacka nej till reklam i brevlådan men det har inte jag gjort så varje måndag får jag en hel hög med uppmaningar till mig som kund att handla upp mina slantar.

Jag tycker att viss reklam är lite kul läsning och vissa reklamblad läser jag inte, men de är utmärkta till att tända i pannan med. Expert på reklam är jag inte och någon gång undrar jag om reklammakarna inte heller är det. Ibland är det märkliga formuleringar och inte helt genomtänkta påståenden.

Läser man reklam med glimten i ögat blir det lite som att läsa ett roligt kåseri. I ett reklamerbjudande säljer man arbetshandskar lämpliga för jobb! Där ser man, det finns då tydligen arbetshandskar som är olämpliga för jobb. Det hade jag ingen aning om! Hela erbjudandet verkar lite mystiskt, man får köpa max tre arbetshandskar per kund... Mer än en gång har jag önskat att jag hade tre händer när jag ska göra något invecklat. Jag tror det hade varit bättre att de erbjudit tre pararbetshandskar!

I ett annat reklamblad slår de ett slag för att vi ska bygga trädäck i sommar, de påstår att bygga trädäck är snabbt, smidigt och enkelt. Ha! Då har de inte sett när jag ska snickra ihop något som är större än en fågelholk. När jag för ett antal år sedan byggde ett uthus skapade jag något som kunde ha blivit en turistattraktion. Huset med hundra leder, det böljande huset. Varje gång jag spikade fast en bräda eller något vajade hela uthuset så jag blev sjösjuk. Det blev ingen ordning med förrän jag bad om hjälp av min kompis Spikkrökaren, en omtalat duktig snickare.

Jag vet att människor är olika och det framkommer inte minst när jag läser reklam. I ett rätt digert reklamhäfte går de på med temat sommarnöje och på en sida gör de reklam för förbränningstoaletter. Ska det räknas som ett sommarnöje att gå på toa? Jag kan inte hålla mig hela hösten, vintern och våren.

Jag hittar också reklam för att vi ska röra på oss, köpa fina löparskor och träningskläder och jag tror inte det är sunt att sitta still hela sommaren, det är bra att promenera eller springa. Den åsikten delar jag inte med alla reklammakare.

Många slår på den stora trumman för att vi ska köpa robotgräsklippare istället för att traska bakom en traditionell klippare. Det måste vara så att de vänder sig till olika människor – eller?

Ska jag slå samman reklambladens somriga budskap är trots erbjudanden om robotgräsklippare och vilstolar temat arbete, arbete och arbete. Bygga trädäck, altaner, bodar, lägga marksten, måla, rensa ogräs...

Anders "Pidder" Pedersén