Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Garantera kunskap i skolan

Annons

Varje dag möter elever kunniga, kompetenta och engagerade lärare i svensk skola. Men tiden räcker inte till. Forskningen är entydig: det är bristen på tid med lärare som gör att så många unga inte får en ärlig chans, vägledning att nå kunskapsmålen, möjlighet att förverkliga sina drömmar och hitta ett jobb.

Därför är Miljöpartiets stora mål med skolpolitiken att se till att lärare får mer tid. Det kräver två saker: dels att man minskar på lärares pappersarbete, och dels att vi anställer fler i skolan. Idag besöker vi Torvallaskolan i Östersund och kommer samtala med lärare och elever om hur detta ska bli verklighet.

Nio av tio lärare vittnar om att de fått mer pappersarbete under Jan Björklunds tid som utbildningsminister. Samtidigt har 12 600 pedagogiska tjänster skurits bort i svensk skola. Färre personer ska alltså göra mer jobb, och resultatet kan inte bli annat än att fler elever inte får den tid de behöver.

Miljöpartiet har redan börjat arbetet med att minska lärarbyråkratin. Vi har bidragit till att renodla uppföljningen, och vill att lärare ska få rätt att ordinera extra stöd till den elev som behöver det – när en lärare ser att en elev behöver extra stöd ska det vara början på en pedagogisk resa, inte en byråkratisk resa.

Lärarjobbet är inget ensamarbete. Ska lärare få vara lärare, måste det på skolan finnas en bredd av pedagoger och kompetenser. Fritidspedagoger, skolbibliotekarier, skolsköterska, speciallärare – alla är viktiga för att varje elev, oavsett förutsättningarna hemifrån och oavsett hur lång tid man behöver på sig för att förstå ett ämne, ska få en ärlig chans i skolan.

Vi vill se en läsa-skriva-räkna-garanti i de tidiga årskurserna. Alla insatser ska sättas in för att alla elever ska få med sig grunderna i läsningen och räkningen innan fjärde klass. Det är så man har en möjlighet att förstå också andra ämnen.

Skolan måste också ge utrymme för elever att utvecklas på olika sätt. Alliansens nedskärningar på de estetiska ämnena är fel väg att gå. Bild, musik eller slöjd har ett värde i sig, och kan ge värdefulla ledtrådar för att förstå matematiken eller svenskan.

Det sägs ibland att resurser inte löser skolans problem. Och det är sant. Men det som kan lösa skolans problem som fler anställda, mer tid, särskilda insatser, det kostar. Och det är värt att betala för. Därför satsar vi på skolan före ett femte jobbskatteavdrag.

Ingen elev ska någonsin gå från svensk skola och känna jag blev inte sedd idag. Ingen lärare ska behöva gå från jobbet och känna att man inte hann med sitt uppdrag.

Gustav Fridolin (MP) Språkrör, riksdagsledamot och folkhögskollärare

Karin Thomasson (MP) Kommunalråd och musiklärare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel