Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla grejer i bilen

Tror du att dagens bilar bara är fulla med moderna finesser? Glöm det. Mycket av fordonstekniken är nästan lika gammal som bilen själv. Häng med på en tur genom bilens historia.

Annons

Ånga, el, gas eller bensin. I slutet av 1800-talet provade konstruktörerna sig fram och visste inte riktigt hur automobilen skulle gestalta sig. Inte ens om den skulle ha tre eller fyra hjul.

Med sin Motorwagen tog tysken Karl Benz ett steg framåt. Det bensindrivna fordonet hade redan 1886 flera funktioner som finns än i dag, från gaspedal och tändstift till koppling och vattenburet kylsystem.

Faktum är att många finesser som vi numera betraktar som moderna egentligen är gamla som gatan. Ta bara säkerhetsbältet, vilket uppfanns 1885, eller elvärme i bilen, som dök upp 1890. För att inte tala om skivbromsar, överliggande kamaxel, teleskopgaffel och elektriska strålkastare, som alla såg dagens ljus omkring 1900.

Självfallet har bilen utvecklats och förfinats genom tiderna. Uppskattningsvis ligger 100 000 olika patent till grund för dagens fordon. Det mesta har förbättrats och motorerna har blivit mer effektiva, bränslesnåla och betydligt mer hållbara.

Samtidigt ställer all ny elektronik till det. Bilarna är numera så komplicerade att vanligt folk inte kan sköta om dem själva utan måste förlita sig på märkesverkstäder. Utvecklingen har sitt pris.

Robert Lagerström/TT

robert.lagerstrom@tt.se