Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fyrhjulsdrivet till budgetpris

Fyrhjulsdrivning och högre markfrigång ger onekligen den där extra trygghetskänslan när man bor lite avsides och vägunderhållet är lågprioriterat. Men merkostnaden är ofta avskräckande. Ett av få undantag heter Suzuki SX4 S-Cross.

Annons

Under 200 000 kronor finns det inte mycket att välja på om du vill ha en fabriksny fyrhjulsdriven bil som kan ta dig hem även när höstregnet förvandlat grusvägen till lervälling eller snöovädret lurat både SMHI och plogbilsföraren.

Dacia gör definitivt det jobbet till ett bra pris med sin Duster 4x4. Men nu finns även helt nya Suzuki SX4 S-Cross som alternativ. 194 900 kronor om du väljer bensinmotorn medan den som satsar på dieseln får betala 219 900 kronor. En svårmotiverad prisskillnad, i alla fall för privatkunden som ska betala ur egen ficka. Och bensinversionen drar bara en dryg deciliter mer bränsle per mil än dieseln.

Båda motoralternativen ger samma effekt, 120 hästkrafter, men dieseln har dubbelt så stort vridmoment och är förstås betydligt kraftfullare. Den får därmed också dra tyngre släp.

Medan Dacia tillverkas i Rumänien skruvas Suzuki ihop i Ungern. Men dieselmotorn i testbilen kommer från Italien och Fiat.

SX4 S-Cross är en helt igenom nykonstruerad och dessutom större bil än föregångaren, som lever vidare under namnet SX4 Classic.

Bilen är tämligen rymlig med tanke på det yttre formatet även om det gigantiska panoramataket i glas stjäl hattutrymme. Känns lite lyxigt, vilket man inte direkt kan säga om interiören i övrigt som är aningen plastig.

Den stora körglädje som tillverkaren utlovar är svår att finna, men praktisk och mångsidig är argument jag köper. Även uppgiften om relativt låg bränsleförbrukning.

Suzuki har själva utvecklat fyrhjulsdrivningssystemet Allgrip, som ger föraren fyra lägen att välja mellan: "Auto" vid normala körförhållanden, "sport" för mer aktiv körning, "snow" för hala och oplogade vägar och "lock" för att ta sig loss ur snö, lera eller sand.

Suzuki SX4 S-Cross har nyligen krocktestats av Euro Ncap och fick maximala fem stjärnor. Stora delar av bilen är byggd i höghållfast stål, som förutom låg vikt även ger hög motståndskraft vid en kollision. Karossen har konstruerats enligt Suzukis säkerhetskoncept Total Effective Control Technology, TECT, som är ett sofistikerat system för absorbering av krockvåld. Sju krockkuddar är standard, inklusive en krockkudde som skyddar förarens knän.

Priserna för bensinmodellen, som går att få i ett enklare utförande än testbilen, börjar på 179 900 kronor.