Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Futtigt vägstöd hotar glesbygden

Annons

Jämtland är ett län med många mil väg, men med insatser som är lika många mil bort från behoven.

I den Nationella planen för transportsystem 2014–2025 grusas våra förhoppningar ytterligare för att behoven kring vägnätet i länet skall tillfredställas.

En uppskrivning av anslagen med futtiga fem procent räcker inte ens till att skapa ekonomi för det som lagts in i planen för vårt län och än mindre till de verkliga behov som privatbilismen, näringslivet, transportnäringen och besöksnäringen verkligen har.

Länet har under de senaste åren berövats bland annat bärighetsmedel för miljontals kronor som skulle ha ersatt de insatser som behövs på stora delar av vägnätet för att klara tyngre transporter i, till och ur länet. Det kan inte vara statens mening att näringslivets transporter hindras av ett dåligt vägnät eller att vissa tunga transporter från bland annat skogsnäringen skall bli stående långa tider under året på grund av dåliga vägförhållanden – det är snarast ett slöseri med näringslivsresurser!

För delar av vägnätet måste insatser till för att klara högre hastigheter på bland annat E14 och E45, där inte minst besöks- och turismnäringens behov inte är tillgodosedda, utan låga hastigheter snarast hämmar utveckling och tillväxt.

För privatbilismen är framkomlighet, säkerhet och trygghet i länets trafik ofta en bristvara där fordon till och med riskerar att skadas på grund av dåliga förhållanden på våra vägar.

Mätvärden och fördelningsprinciper är ännu inte anpassade för ett glesbygdsläns behov av bra vägnät. I ett län där kollektivtrafik inte alltid är ekonomiskt möjligt och långa sträckor ar vardagsmat måste fördelningen av vägpengar ske på ett annat sätt än att räkna antalet boende utefter en viss vägsträcka.

Vare sig attraktionen att bosätta sig i ett län eller att starta företag är gynnade av att vägarna är usla. Barn, unga – men också äldre måste kunna ta sig till skola, arbete, sjukvård, men också till kulturaktiviteter trots stora avstånd – det är en viktig glesbygdsfråga om hela landet skall överleva.

För besöksnäringen är det rent av förödande med vägar som inte tillåter högre hastigheter eller med en beräkningsgrund som ger låg nivå på väginvesteringar utifrån antalet boende – inte utifrån alla de tiotusental som använder våra vägar som besökare på väg till eller från ett turistmål i länet.

Hela landet skall leva och i skenet av det usla Nationella förslaget måste gemensamt mellan näringsliv, myndigheter, politik och ideella organisationer fortsätta kampen för en rättvisare fördelning av viktiga medel.

Vi avvaktar svar från Infrastrukturministern om när vi kommer att kunna möta henne i frågan.

Robert Uitto

Mats E. Nilsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel