Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fullträff direkt för Grelsson i VM-debuten: "Visste jag kunde vara med där uppe"

Joakim Grelssons VM-debut gick som smort.
– Jag visste att jag kunde vara med där uppe, svarar Fältjägarnaföraren efter en andra- och en fjärdeplats i Enköping.

Den 18-årige östersundaren – som kör i Youth Cup 125 cc, upp till 20 år – fick chansen att debutera i VM eftersom det var en hemmatävling. Den möjligheten tog han väl hand om.

Trots svåra yttre förutsättningar under lördagen, med regn, spåriga banor och leriga glasögon, lyckades Grelsson förträffligt.

En femteplats på prologen och sedan en fjärde- och en andraplats i de två deltävlingarna. Det var förstås en VM-debut som gav mersmak.

– Jag visste att jag kunde vara med där uppe, eftersom en av mina svenska konkurrenter har kört VM tidigare och gjort det väldigr bra, menar Joakim.

Länets bästa enduroförare tar stadiga utvecklingskliv de senaste åren. Det har inte minst visat sig i de olika USM- och JSM-klasserna där han samlat på sig ett flertal medaljer.

Det har gjort att han också blivit uttagen i landslagets framtidssatsning, med Anders Eriksson, Sveriges bästa enduroförare genom tiderna, som chefstränare.

På så sätt var uttagningen till helgens VM-deltävling helt naturlig.

Även om det gick väldigt bra i helgen kommer det inte att bli någon fortsättning i år.

– Jag kan få åka om jag vill, men det är ingen idé att fortsätta köra VM-serien när jag inte har varit med i de fyra första tävlingarna. Dessutom är det mycket dyrt. Det krävs en stor budget för att klara av att åka runt vad gäller transporter och annat.

Just transporterna är en nyckelfaktor för att förstå den ekonomiska betydelsen av att köra trial på VM-nivå. De fyra första deltävlingarna har arrangerats i Afrika, Portugal, Grekland och Finland. Att frakta sin utrustning så långa sträckor kostar mycket pengar.

– Det krävs en stor budget för att köra VM och jag behöver fler sponsorer för det.

Joakim Grelsson satsar i stället på EM i Lettland i juli samt SM senare i sommar.

– EM är nästan hårdare än ett VM eftersom startfältet är större. Där är inte ekonomin lika viktig och då kan fler köra, menar Joakim.