Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fritt och lättillgängligt av Johan Ederfors

/
  • Johan Ederfors, kompositör från Ede, Offerdal, har samlat sin kammarmusik på nyutkomna cd:n ”The Festival of the Poplars” . LT:s recensent har hittat flera favoritspår på skivan.Foto: Ulrika Andersson

”The Festival of the Poplars” heter första cd:n med enbart tonsättaren Johan Ederfors musikproduktion.

Annons

En slags samling och redovisning av hans produktion av kammarmusik de senaste sex åren, under den tid han själv bott och verkat i Jämtland.

Alla musiker som medverkar på skivan är i Jämtland nu verksamma musiker; Archi Jamt, bestående av Bengt-Eric Norlén, Annelie Öberg-Rydh, Peter Roos och Katarina Åhlén, samt tenoren Jan Löfgren, sopranen Lena Moén och pianisten Stefan B Nilsson. Den är utgiven på Johans eget nystartade skivbolag Ede 519.

Johan Ederfors är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö i slutet på 90-talet. Han skriver och arrangerar för många genrer.

Jag gillar variationen i hans musik, han blandar friskt stilar och det gör att musiken känns fri och lättillgänglig. Det är nog hans genrevana som speglar sig i hans mer klassiska produktion. Det är lätt att hitta favoriter efter bara någon genomlyssning.

Ibland blir det en del pastischer, när det glimmar till med lite kärvare tonspråk så känns det för mig frigörande. Jag tycker mycket om ljudbilden på skivan som är behaglig och ren.

Archi Jamt inleder cd:n med verket ”Polished Desert”. En härlig svängig början med tonala influenser från Marocko. Kvartetten spelar rent och snyggt med temperament och klang. Senare visar kvartetten också på ett eldigt och lödigt spel i ”The Festival of the Poplars”.

Jan Löfgren visar på ett temperamentsfullt uttryck där han tolkar Johans egen text i ”Ambivalence”, där kommer Jans röst till sin rätt i de högre lyriska passagerna.

Stefan B Nilsson gör en mycket finstämd och rak tolkning av verket ”The Guide and the Tourist” som är specialkomponerat för ho

nom. Verket som enligt kon- volutet ska spegla en fantasins resa i europeiska huvudstäder. Jag tycker särskilt att han fångat ”Istanbul - Sofia” bra i sitt musikaliska uttryck.

På cd:ns slutspår får vi igen ta del av Johans egen textproduktion, djup och nära.

Sången ”Längtan efter lugnet” känns så där dubbel som allt i dödens närhet gör. Jag tycker han i detta verk fångat dubbelheten i lättnaden inför dödens förlösning men också dödens oro och ängslan.

Lena Moén gör en ödmjuk tolkning och visar på sitt stabila röstregister. Tillsammans med Peter Roos folkmusikinspirerade violinspel gör det att sången går rakt in.

Härligt att Jämtland har ännu en tonsättare som kan fortsätta skapa nya musikaliska uttrycksmöjligheter.

Mer läsning

Annons