Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Freddies” stora chans

Efter att ha kört olika former av racing i snart 20 år så står Fredric "Freddie" Magnusson inför karriärens största satsning.
– Jag går in i en säsong med helt andra förutsättningar än jag haft någonsin förut, säger den 29-årige Litsföraren.

Annons

"Freddie" Magnusson började med gokart i fem år, gick sedan över till formelbil i två år innan han landade i så kallade täckta racingbilar 2004. Sedan 2009 har han kört i Camaro Cup, eller som den nu heter – V8 Thunder Cars.

– Det största enskilda är när jag gjorde ett inhopp i STCC på Frösön 2013, men det här blir den största satsningen på en hel serie på den här nivån, säger "Freddie" Magnusson.

Klassen V8 Thunder Cars är en underserie till STCC och körs samma helger med stor publik. V8 Thunder Cars har dessutom SM-status. "Freddie" siktar på medaljerna och gärna av ädlaste valör.

– Vi har som mål att slåss om titeln i år och hoppas åtminstone vara topp tre. Samtidigt har jag i bakhuvudet att det här är ett uppbyggnadsår för att nästa år verkligen vara med och slåss däruppe. Men vi har kapacitet i både bil, förare och team att nå hela vägen, säger "Freddie" Magnusson.

Anledningen till optimismen är extra uppbackning från nya samarbetspartners och framför allt teamet Memphis Racing.

– Jag får en del ekonomisk hjälp och bra förutsättningar i övrigt med en trailer med boende för 12 personer och två fullstora tält. Skönt att kunna känna lugn och ha kontroll med eget boende och egen mat, säger "Freddie" Magnusson.

– Teamchefen Rickard Berggren är mån om att allt blir riktigt bra. I fjol hade han åtta bilar i teamet, men nu är det tre.

I stället för att jaga vettiga lösningar på boende och annat för de 8–10 personer som åker med på tävlingarna så kan allt fokus nu läggas på prestationerna på banan.

Dessutom har arbetet med att få ihop satsningen ekonomiskt, där bara driftsbudgeten ligger på runt halvmiljonen, varit betydligt lättare än tidigare. En viktig faktor då satsningen på racing ska pusslas ihop med det rent privata livet och ekonomin där han har ett eget litet byggföretag med en anställd.

Uppbackningen har också gjort att "Freddie" kunnat ordna upp annat som inte hunnits med förut.

– Det har varit mycket sporadiska lösningar, men nu har vi organiserat upp det med speciellt kvällar vi samlas och skruvar till exempel. Allting börjar falla på plats.

Bilen är förstås en viktig del. Även där känner sig "Freddie" väl förberedd.

– Vi köpte den i fjol och hade då kunnat köra hela serien, men bestämde att vi kör de två sista racen och bygga upp för det här året i stället.

Testkörningar gav positiva besked med topp tre-tider.

– Det känns lovande, men det är inte mycket som skiljer och vi är nog runt tio titelaspiranter, säger "Freddie" som nämner teamkompisen Alexander Graff som det främsta hotet:

– Vi kan gärna bli etta och tvåa, med mig först, säger "Freddie".

Premiären avgörs i Skövde nu i helgen och sjätte och sista helgen i V8 Thunder Cars är 25–26 september i Knutstorp.