Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Från högstadiets korridorer till kyrkorummet

Konst

Annons

Skräcken är total när Eddie lyfter yxan mot betraktaren. Derek Riggs omslag till Iron Maidens album "Killers" är mitt starkaste visuella minne från högstadiet. För precis 30 år sedan gick jag ut nian på Nyhedens skola. Visst minns jag även Paul Sahlins lite primitivistiska träreilef med folklivsskildringar. Sedan 1964 hänger den i skolans nyare delar. Närmare vägen står en högre tegelbyggnad, det första skolhuset från 1939. Hit skänkte konstnären Eric Hemmingsson 1945 målningen "Släkternas sång" som fortfarande hänger i övre hallen. Det är ett berättande historiemåleri med länet i fokus som kan läsas i olika fält. Från stenåldern till kristnandet i mitten och längst till höger ett fotograferande par vid biblioteksbyggnaden i Stocke på Frösön. Fältet närmast till vänster bildar en kommentar till Johan Tiréns målning "Jämtlandssägen", med den fiolspelande drängen utbytt mot en same i full mundering. Både Sahlin och Hemmingsson lyfter fram Carl Zetterström från Rödön som sedan blev professor och grundare av Jämtlands bibliotek.

Den offentliga konsten i Krokom har kommit på plats med nya byggnader och sedan fallit i glömska. Blivit så självklar att man inte längre ser den. Hälsocentralen invigdes 1972 och strax därefter pryddes en vägg av Paul Sahlins trärelief med barn och ungdomar i somriga aktiviteter. Intill uppfördes tio år senare en byggnad som i dag inrymmer tandvårdsklinik och sjukhem. Byggnadsprocessen har skildrats i 14 målningar av Lars Nylund som hänger i taket i en korridor. En ljuskorridor har ännu mer konst. Expressiva möbler och reliefer i trä, troligen alla skapade av Viggo Schultz. Inga storslagna fjällvyer utan intima skildringar av fjällmiljö och gårdar i verk av Ingegerd Möller, Kerstin Bränngård och andra. På gården mellan hälsocentralen och sjukhemmet står Torsten Fridhs flickskulptur "Pia" med sin friska, oskuldsfulla utstrålning. Kommunhuset stod färdigt 1979 och strax därefter invigdes Sune Overuds skulpturala "Strömmar", symboliserande kommunens många rinnande vattendrag, som stiliserade sammanfördes till en harmonisk helhet. Det påminde om ett musikinstrument till utförandet och likt ett sådant gav det hela byggnaden en särskild ton. Bara att beklaga att det togs ned år 2011 till följd av rötskador.

Peter Lucas Erixons verk med olika kombinationer av text, arkivalier och svårmodiga granar är som gjorda för att placeras i norrländska bibliotek och arkiv. Jag blir inte förvånad över att återfinna ett sådant i Krokoms bibliotek. Utkommen från biblioteket och kommunhuset riktar jag blicken mot tågstationen och lägger märke till den nya kyrkans låga men karakteristiska torn. På väg dit går jag i en tunnel under järnvägen som försetts med graffiti. För cirka tio år sedan målades det här under kommunens överinseende, men numera är det fritt och ena väggen är täckt av namnet VINCENT, till minne av Vincent Rehnsbo som försvann under en fisketur på Landösjön år 2012.

Kyrkan invigdes 2013 och formar sig till ett lågmält och inkluderande inslag i samhället. Ett ovanligt inslag i kyrkorummet är den så kallade prediskänken. Arkitekten Karl-Erik Jonasson har här utformat omramningen av en elektronisk skärm till ett fantasifullt möte mellan öst och väst. En pagodliknande struktur med ögon som vid ett första påseende liknar symboler för yin och yang omfattar skärmen med psalmtexter, för församlingen att följa med i. Väven i koret är ett uppmärksammat inslag. Konstnären Anna Erlandsson har i samarbete med Maya Westlund och Katarina Evans utarbetat idén där elever i årskurs två fått rita får och renar. De har sedan applicerats av vävkunniga kvinnor i bygden och står för kommunens mångfald med både låglänta slättområden och höga fjäll.

Bredvid kyrkan står två trähus av utpräglat äldre karaktär. Här finns Antikt & Nystädat som förutom antikviteter av skilda slag visar verk av den lokale konstnären Jan Arvidsson. Verk som i likhet med Primus Mortimer Petterssons har schizofreni som grund. Ett expressivt måleri med originell bilduppbyggnad, ger intryck av varningsskyltar.

Till höger ligger Gamla Lanthandeln som på nedervåningen har mycket konsthantverk till salu. Påvel Olsson sticker ut med sina form- och perspektivexperiment. Så gör även Jacoba Bahrd med sina vackra marmorerade ägg. På övervåningen arrangeras konstutställningar och jag hinner precis träffa Torsten Johansson innan han åker iväg med sina stämningsfyllda teckningar med förfallna fäbodsmiljöer. Fast nu visas fram till 27 september Inger Johanssons, Inger Löjdahls och Anna-Greta Pålssons utställning med fritt broderi. De har alla börjat med måleri men sedan mer gått över till textila uttrycksformer. Pålsson når ibland en för textilkonsten ovanlig djupverkan i sina bilder tack vare en arkitektoniskt präglad uppbyggnad. Hon är även den mest abstrakta i sällskapet. Johansson har finstämda bilder med något dekorativt över sig, medan Löjdahls intresse för Vedic Art tycks ha satt igång bildskapande processer av mer inre karaktär.