Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fraktfirma ingick avtal med 11-åring

Fraktfirman DHL ingick ett avtal med en 11-åring när de levererade två element i Gällö.

När flickans pappa kom hem upptäckte han att varorna var fraktskadade.

Till en början ville företaget inte ge någon ersättning.

– De hävdar att hon skulle ha lyft och avsynat godset som godsmottagare, säger Göran Hemmingsson.

Annons

Det var tidigare i vår som Göran Hemmingsson beställde två vattenradiatorer över nätet. DHL anlitades och ringde när Göran Hemmingsson var på jobbet.

– Jag sa att jag förmodligen inte skulle hinna hem och ta emot varorna, berättar Göran Hemmingsson och fortsätter:

– De frågade då om det var någon annan hemma. Då sa jag att barnen hade lov och var hemma men de tyckte att det gick lika bra. Så då fick de leverera grejerna ändå.

När Göran Hemmingsson kom hem hade hans 11-åriga dotter skrivit på och tagit emot varorna. Det var då han upptäckte att elementen hade skadats i frakten.

– Men för att se det var man tvungen att lyfta på elementen och de väger båda runt 40 kilo, säger Hemmingsson.

Han kontaktade DHL och rapporterade in fraktskadorna. Men någon ersättning får han inte. Skadorna skulle ha synats på plats av dottern.

– Jag rapporterade direkt. Men de hävdade att ansvaret låg på min dotter eftersom jag hade godkänt henne som godsmottagare. De menar på att hon skulle ha lyft på elementen, upptäckt skadorna och avsynat godset på plats, säger Göran Hemmingsson.

Den 11-åriga flickan fick inte heller någon hjälp med avsyningen.

– Elementen väger ju lika mycket som hon. Hur skulle hon ha kunnat lyfta på elementen? Man tycker ju att chauffören borde ha hjälpt henne med avsyningen om de lägger ett sådant ansvar på henne, säger Göran Hemmingsson.

– Annars borde jag ju få rapportera skadorna i efterhand.

Hos konsumentvägledaren på Östersunds kommun Göran Hemmingsson har han fått rådet att stå på sig.

"Inte kan din dotter som är 11 år vara ansvarig. Man får inte göra några avtal med minderårig, det säger föräldrabalken 9 kap. Så stå på dig", står det att läsa i mejlet från konsumentvägledaren.

Göran Hemmingsson har begärt full ersättning för elementen.

– Egentligen tycker jag att det är synd. Det är ju smidigt när man inte har möjlighet att vara på plats själv att någon annan kan ta emot varorna. Men då borde man som sagt få rätten att avsyna i efterhand.

LT ringde upp Jens Eklund, ansvarig för det aktuella reklamationsärendet hos DHL. Han var fåordig.

– Jag känner till det här ärendet väl. Jag har absolut ingen kommentar, säger han.

Efter LT:s samtal beslöt DHL att erbjuda Göran Hemmingsson en ersättning på 1500 kronor vilket är hälften av den fulla ersättning Hemmingsson begärde.

Samtidigt hävdar de i beskedet fortfarande att de har agerat korrekt.

"Av såväl DHL:s uppdragsvillkor som gällande lagstiftning framgår att det åligger godsmottagaren att anmäla synlig skada till chauffören i samband med lossningen och notera detta på fraktsedeln alt i chaufförens handskanner. Aktuell sändning är kvitterad utan anmärkning. Det bör klargöras att vår chaufför i samband med distributionstillfället aviserade er på telefon och erhöll besked om att ni ej hade möjlighet att närvara vid lossningen men godkände att er dotter var hemma och fick ta emot godset", skriver företaget.

Annons