Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fotbollen förlänger sponsoravtal

Annons


Svensk fotboll och Svenska spel är överens om en förlängning av sitt sponsoravtal.

Avtalet innebär en fördubbling av pengarna till damfotbollen – till 9 miljoner kronor per år.

Avtalet ger svensk fotboll som helhet 119 miljoner kronor per år till 2013 och omfattar tre parter – Svenska fotbollförbundet (SvFF), Föreningen Svensk elitfotboll (SEF) och Elitföreningen damfotboll (EFD). Uppgörelsen har förhandlats fram individuellt av förbundet, SEF och EFD.

-Den största vinnaren är damfotbollen som fått mer än en fördubbling, säger Svenska fotbollförbundets informationschef Jonas Nystedt.

Susanne Erlandsson, ordförande i EFD, är nöjd:

-För oss är det ett väldigt bra avtal, och utöver detta har vi också Tipselitavtalet i samarbete med Svenska fotbollförbundet, säger Erlandsson till TT.

-I ett internationellt perspektiv finns det ingen motsvarighet när det gäller satsning på damfotbollen.

Damfotbollens utökade ramar kommer bland annat att användas till förstärkt talangutveckling, med klubbverksamheten som bas. Under 2009 kommer det att startas en pilotverksamhet med en F17-liga för EFD-föreningarna, för att de unga spelarna ska få bättre och mer konkurrenskraftig matchning.

-Konkurrensen internationellt hårdnar, och Sverige har hittills aldrig varit med i ett U20-VM. Därför vill vi satsa ännu mer på talangutveckling, säger Erlandsson.

Uppgörelsen mellan svensk fotboll och Svenska spel ger också en grund för att tackla publik- och säkerhetsfrågor. Herrallsvenskans publiksnitt minskade i år med 2 471 åskådare till ett snitt på 7 787. Superettan minskade med 893 till 1 557 och damallsvenskan förlorade 84 åskådare per match till ett snitt av 892. SEF aviserar nu en morot för att öka publiken igen – vid bortamatcher införs till exempel en bonus för de föreningar som har flest supportrar på sin bortasektion.

Mer läsning

Annons